Artykuł w czasopiśmie
Brak miniatury
Licencja

CC-BY-NDCC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych
 

Aquinas’s Exegesis of Ps. 51(50) as a Tool of Christian Education

Uproszczony widok
cris.lastimport.scopus2024-02-12T19:48:28Z
dc.abstract.enThe main hypothesis presented and examined in this paper is that St. Thomas Aquinas had written the commentary on Ps. 51(50) (“Have mercy on me, o God”, miserere mei, Deus) mainly for educational reasons. It is argued that he did it not only to collect useful notes to teach about the Psalm’s content and understanding, but also, above all, to have a well-designed tool to teach Christian theology. This argumentation is based on external (context) and internal (content) analysis of Ps. 50 conducted in this article. It is also shown that this hypothesis has an additional explanatory power, as it helps us to understand the strategy adopted by Aquinas when composing the commentary and sheds some light on his pedagogical practice.
dc.abstract.plW artykule zaprezentowano i rozważono hipotezę, zgodnie z którą św. Tomasz z Akwinu napisał komentarz do Ps 51(50) („Zmiłuj się nade mną, Boże”, miserere mei, Deus), mając na względzie cele edukacyjne. Argumentuje się, że nie uczynił tego jedynie, aby zebrać przydatne notatki do nauczania treści i rozumienia owego psalmu, lecz przede wszystkim, by dysponować dobrze zaprojektowanym narzędziem do nauczania teologii chrześcijańskiej. Argumentacja ta opiera się na analizie kontekstu tego dzieła (zewnętrznej) oraz analizie jego zawartości (wewnętrznej). Pokazano również, że hipoteza ta ma walory wyjaśniające, gdyż pomaga zrozumieć przyjętą przez Akwinatę strategię komponowania komentarza, a także rzuca dodatkowe światło na jego praktykę edukacyjną.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.contributor.authorTrepczyński, Marcin
dc.date.accessioned2024-01-24T16:55:22Z
dc.date.available2024-01-24T16:55:22Z
dc.date.copyright2018-09-30
dc.date.issued2018
dc.description.accesstimeAT_PUBLICATION
dc.description.financeNie dotyczy
dc.description.number3
dc.description.versionFINAL_PUBLISHED
dc.description.volume11
dc.identifier.doi10.12775/BPTH.2018.017
dc.identifier.issn1689-5150
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/101062
dc.identifier.weblinkhttps://apcz.umk.pl/BPTh/article/view/BPTh.2018.017
dc.languageeng
dc.pbn.affiliationphilosophy
dc.relation.ispartofBiblica et Patristica Thoruniensia
dc.relation.pages331-344
dc.rightsCC-BY-ND
dc.sciencecloudnosend
dc.subject.enPs. 50
dc.subject.enPsalm 50
dc.subject.enpsalms
dc.subject.enThomas Aquinas
dc.subject.enChristian education
dc.subject.entheology
dc.subject.enthe Bible
dc.subject.plPs 50
dc.subject.plPsalm 50
dc.subject.plpsalmy
dc.subject.plTomasz z Akwinu
dc.subject.pledukacja chrześcijańska
dc.subject.plteologia
dc.subject.plBiblia
dc.titleAquinas’s Exegesis of Ps. 51(50) as a Tool of Christian Education
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublication