Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

System pomocy i wsparcia środowiskowego dla osób ze spektrum autyzmu na terenie województwa mazowieckiego

Uproszczony widok
dc.abstract.plAutyzm i pokrewne zaburzenia rozwoju stanowią znaczące wyzwanie zarówno dla jednostki dotkniętej schorzeniem, jak i dla jej rodziny oraz społeczeństwa jako całości. W Polsce, szacuje się, że autyzm dotyka około 20 tysięcy dzieci do 18 roku życia i tylu samo dorosłych. Niniejsza praca magisterska ma na celu przeprowadzenie analizy systemu wsparcia społecznego dla rodzin wychowujących dzieci z autyzmem i pokrewnymi zaburzeniami rozwoju. Praca została podzielona na kilka rozdziałów, zaczynając od ogólnej charakteryzacji autyzmu jako zaburzenia rozwoju. Omówiono objawy, diagnozę i występowanie w społeczeństwie, a także kontekst systemu wsparcia społecznego dla rodzin wychowujących dziecko z autyzmem. Kolejny rozdział skupia się na różnych aspektach wsparcia społecznego dostępnego dla rodzin z dziećmi autystycznymi. Analizowane są wsparcie emocjonalne, informacyjne, instrumentalne i materialne, a także wyzwania związane z tym wsparciem. Trzeci rozdział koncentruje się na prawach osób z autyzmem i ich rodzin w kontekście korzystania z systemu wsparcia społecznego. Przeanalizowano przepisy prawne dotyczące dostępu do wsparcia społecznego, obejmujące prawa obywatelskie, prawa dzieci i prawa osób z niepełnosprawnościami. Dwa ostatnie rozdziały to część empiryczna pracy obejmują opis zastosowanej metodyki badawczej, w tym wybór narzędzi i technik zbierania danych. Gdzie również dokonano analizy wyników badań własnych oraz wniosków płynących z analizy przypadków. Skoncentrowano się na praktycznych implikacjach wyników, podkreślając potrzebę dalszych badań i działań mających na celu poprawę dostępu do wsparcia społecznego dla rodzin wychowujących dzieci z autyzmem. Praca ma na celu przyczynienie się do lepszego zrozumienia i poprawy sytuacji rodzin z dzieckiem autystycznym. Analiza istniejących systemów wsparcia pozwala wskazać obszary wymagające dalszych działań i reform w polityce społecznej i edukacyjnej.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Stosowanych Nauk Społecznych i Resocjalizacji
dc.contributor.authorLambach, Maja
dc.date.accessioned2025-01-09T12:47:25Z
dc.date.available2025-01-09T12:47:25Z
dc.date.defence2023-12-19
dc.date.issued2023
dc.date.submitted2023-12-04
dc.description.promoterOlech, Anna
dc.description.reviewerOlech, Anna
dc.description.reviewerKaźmierczak, Tomasz
dc.identifier.apd228699
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/164013
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.plAutyzm
dc.subject.plspektrum autyzmu
dc.subject.plzaburzenia rozwoju
dc.subject.plwsparcie społeczne
dc.subject.plsystem wsparcia
dc.subject.plrodziny
dc.subject.plpomoc społeczna
dc.subject.plsieć społeczna
dc.subject.plwsparcie emocjonalne
dc.subject.plwsparcie informacyjne
dc.subject.plwsparcie instrumentalne
dc.subject.plbadania.
dc.titleSystem pomocy i wsparcia środowiskowego dla osób ze spektrum autyzmu na terenie województwa mazowieckiego
dc.title.alternativeSystem Of Social Support And Assistance For Individuals On The Autism Spectrum And Their Families In The Masovian District
dc.typeMasterThesis
dspace.entity.typePublication