Rozdział w monografii
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Utopia "perspektywy zdolności" Marthy Nussbaum

Uproszczony widok
dc.abstract.plEsej jest poświęcony perspektywie zdolności Marthy Nussbaum. Jest to złożona wizja etyki społecznej, którą badam jako utopijną teorię wy­chowania. Ma ona trzy fundamenty filozoficzne. Pierwszym jest filozofia moralna Immanuela Kanta, według której każda jednostka powinna być trak­towana jako cel sam w sobie. Drugim – postulat Karola Marksa, by wyzwolić ludzkie potencjały, zduszone przez alienację. Trzeci stanowi koncepcja praw kobiet i mniejszości, jaką prezentuje w swoich dziełach John Stuart Mill. Jednak refleksja Nussbaum wykracza daleko poza teorie powstałe w XVIIIi XIX wieku, odnosząc się do współczesnego świata i wyrażając dzisiejsze postulaty emancypacyjne. Przedstawia ona listę dziesięciu podstawowych „zdolności” jednostek, których realizację powinno umożliwić sprawiedliwe społeczeństwo. Są to: życie, zdrowie, integralność fizyczna, rozum praktycz­ny, afiliacja, kontrola nad środowiskiem, zmysły, zabawa i wyobraźnia, a tak­że bliskość z naturą. W integralności cielesnej chodzi o prawa reprodukcyjne oraz o dostosowanie środowiska do potrzeb osób z niepełnosprawnościa­mi. Edukacja i wychowanie mają usuwać przeszkody w realizacji wszystkich zdolności. Wyobraźnia i logiczne myślenie rozwijają umiejętność postawie­nia się w sytuacji kogoś innego, a więc przeciwdziałają dyskryminacji. Ce­lem sprawiedliwego społeczeństwa jest emancypacja wszystkich ludzi, co wymaga określonych ekonomicznych reguł. Stawia ona na kulturę humani­styczną, która byłaby dostępna dla wszystkich, uświadamiając ludziom bo­gactwo ich potencjałów.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.contributor.authorSzumlewicz, Katarzyna
dc.date.accessioned2024-01-28T12:08:40Z
dc.date.available2024-01-28T12:08:40Z
dc.date.issued2020
dc.description.financeNie dotyczy
dc.identifier.doi10.34616/22.20.407
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/138091
dc.identifier.weblinkhttps://www.repozytorium.uni.wroc.pl/dlibra/publication/119569/edition/109623/content?ref=struct
dc.languagepol
dc.pbn.affiliationeducational sciences
dc.publisher.ministerialUniwersytet Wrocławski
dc.relation.pages143-164
dc.rightsClosedAccess
dc.sciencecloudnosend
dc.subject.plzdolności, potencjały, dyskryminacja, emancypacja, nie­pełnosprawność, homoseksualność, prawa kobiet, praca opiekuńcza, wyob­raźnia, edukacja humanistyczna
dc.titleUtopia "perspektywy zdolności" Marthy Nussbaum
dc.typeMonographChapter
dspace.entity.typePublication