Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Strategie zdobywania wiedzy matematycznej wykorzystywane przez głuchych studentów na kierunkach ścisłych

Uproszczony widok
dc.abstract.enThe paper describes the activities, behaviors and processes used by students to facilitate academic learning. At the same time, topics were raised regarding the respondents experiences during school mathematics education, and also the potential effect of language preferences and awareness of their rights on the discussed issues. Based on the collected materials there were selected strategies used by deaf students for supporting them during their studies in science. The potential relationship between individual strategies and informants previous experiences was also highlihted. Basic analyzed material includes interviews with students. All interviews took place without an interpreter, in the informant's preferred language. Most of the interviews were recorded, which allowed for a more detailed analysis of the respondents' statements and enabled consultations with Deaf lecturers who are also ethnographic informants. The material is completed by the author's experience at interpreters work and also by interviews with Polish sign language interpreters who had the opportunity to translate mathematical issues at universities.
dc.abstract.plW pracy opisano działania, zachowania oraz procesy wykorzystywane przez studentów w celu ułatwienia kształcenia na poziomie akademickim. Jednocześnie poruszono wątki dotyczące doświadczeń respondentów w czasie szkolnej edukacji matematycznej, jak również potencjalnego wpływu preferencji językowych i świadomości swoich praw na omawiane zagadnienia. Na podstawie zebranych materiałów wyróżniono strategie wykorzystywane przez głuchych studentów i wspierające ich w czasie studiów na kierunkach ścisłych. Podkreślono również potencjalny związek poszczególnych strategii z wcześniejszymi doświadczeniami informatorów. Analizowany materiał wyjściowo stanowiły wywiady przeprowadzone ze studentami i studentkami. Rozmowy odbywały się bez tłumacza, w języku preferowanym przez informatora. Większość wywiadów została nagrana, co pozwoliło na dokładniejszą analizę wypowiedzi respondentów oraz umożliwiło konsultacje z Głuchymi lektorami, będącymi jednocześnie informatorami etnograficznymi. Materiał uzupełniają doświadczenia tłumaczeniowe autorki oraz rozmowy z tłumaczami polskiego języka migowego, którzy mieli okazję tłumaczyć zagadnienia matematyczne na uczelniach wyższych.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Polonistyki
dc.contributor.authorPiątek, Blanka
dc.date.accessioned2025-01-09T12:43:47Z
dc.date.available2025-01-09T12:43:47Z
dc.date.defence2024-09-24
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-09-07
dc.description.promoterDunaj, Magdalena
dc.description.reviewerDunaj, Magdalena
dc.description.reviewerLinde-Usiekniewicz, Jadwiga
dc.identifier.apd236352
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/162378
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.enPolish sign language
dc.subject.endeaf
dc.subject.enacademic interpreting
dc.subject.enmathematical terminology at PJM
dc.subject.plpolski język migowy
dc.subject.plgłusi
dc.subject.pltłumaczenie akademickie
dc.subject.plterminologia matematyczna w PJM
dc.titleStrategie zdobywania wiedzy matematycznej wykorzystywane przez głuchych studentów na kierunkach ścisłych
dc.title.alternativeStrategies for acquiring mathematical knowledge used by deaf students in science studies.
dc.typeMasterThesis
dspace.entity.typePublication