Administracyjnoprawne konsekwencje nielegalnych działań administracji publicznej

Autor
Malanowski, Janusz
Promotor
Lang, Jacek
Data publikacji
2016-05-19
Abstrakt (PL)

I. Wybór tematu pracy Referowana dysertacja doktorska ma na celu przede wszystkim wskazanie oraz scharakteryzowanie koncepcji odpowiedzialności administracyjnoprawnej oraz ukazanie związanych z w/w odpowiedzialnością administracyjnoprawnych konsekwencji nielegalnych działań organów administracji publicznej. Z uwagi na obszerność oraz złożoność tak ujętego tematu rozprawy doktorskiej, konieczne było dokonanie pewnej selekcji opisywanych w pracy zagadnień. W ocenie autora, kwestia administracyjnoprawnych konsekwencji nielegalnych działań administracji publicznej, jak również sama w sobie odpowiedzialność administracyjnoprawna stanowią ważkie zagadnienia w wymiarze zarówno stricte prawnym, jak i w wymiarze ogólnospołecznym. Należy wskazać, że świadomość wśród osób tworzących administrację publiczną istnienia odpowiedzialności administracyjnoprawnej może (i powinna) przyczynić się do zwiększenia poszanowania dla prawa w działaniach aparatu administracyjnego państwa. Pogłębianie wśród funkcjonariuszy administracji publicznej świadomości istnienia instrumentów prawnych, które pozwalają na usuwanie poza obieg prawny skutków nielegalnych działań tejże administracji leży zarówno w jej własnym interesie, jak i w szeroko rozumianym interesie społecznym. Dlatego też zarówno regulowane prawem administracyjnym konsekwencje nielegalnych działań administracji, jak i próba ujęcia tychże konsekwencji w pewien uporządkowany system jest krokiem zmierzającym w stronę ukształtowania się świadomości istnienia swoistej odpowiedzialności administracyjnoprawnej, regulowanej prawem administracyjnym, której normatywnym przejawem są opisane szczegółowo w rozprawie doktorskiej instytucje oraz instrumenty prawne, pozwalające na usuwanie poza obrót prawny tych efektów działań albo zaniechań administracji publicznej, które zgodne z prawem nie są. Innymi słowy, w ocenie autora podjęcie tematu rozprawy doktorskiej – choć wymaga pogłębionych badań oraz szerokiego spojrzenia na prawo administracyjne, jest uzasadnione i niezbędne z punktu widzenia korzyści, jakie może dzięki wskazaniu „nowego typu” odpowiedzialności prawnej, tj. odpowiedzialności administracyjnoprawnej odnieść zarówno sama administracja, jak i obywatele. Niniejsza rozprawa doktorska jest właśnie taką próbą. II. Podstawowe tezy pracy Myślą przewodnią złożonej rozprawy jest wykazanie dwóch, wiążących się ze sobą tez, tj. tezy o istnieniu w polskim prawie swoistego rodzaju odpowiedzialności administracyjnoprawnej, oraz istnieniu systemu środków prawnych, pozwalających na skuteczną eliminację z obrotu prawnego efektów nielegalnych działań administracji publicznej. Nielegalne działania administracji publicznej skutkują powstawaniem dwóch wskazanych powyżej zjawisk. Z jednej strony rezultat owych działań to powstanie odpowiedzialności administracyjnoprawnej, która nakazuje eliminację z obrotu prawnego efektów nielegalnych działań przez administrację. Z drugiej strony, odpowiedzialność administracyjnoprawna ma swój normatywny, praktyczny wymiar materializujący się w środkach prawnych, których odpowiednie zastosowanie pozwala na eliminację tychże efektów nielegalnych działań z obrotu prawnego. W świetle powyższego, administracja publiczna jest – w ocenie autora – zatem strukturą, zdolną do ponoszenia odpowiedzialności administracyjnoprawnej za swoje działania. Odpowiedzialność ta istnieje i uregulowana jest prawem administracyjnym. W dysertacji wskazane zostały te instytucje prawne, które w ocenie autora w najbardziej bezpośredni sposób ową odpowiedzialność kreują, tj. odpowiedzialność wynikająca z regulacji proceduralnych (wznowienie postępowania i stwierdzenie nieważności decyzji) oraz materialnych (akty nadzoru nad działalnością samorządu terytorialnego). Tym niemniej, dokonany przez autora wybór nie ogranicza ani nie uniemożliwia wskazania również innych uregulowań, które w niniejszej pracy nie zostały omówione, a które odpowiedzialność administracyjnoprawną współtworzą. Tytułem przykładu można wskazać choćby zwykłe środki zaskarżania aktów administracyjnych czy też zaskarżanie aktów administracyjnych do sądu. Wskazanie w złożonej dysertacji doktorskiej kilku wybranych (i zarazem podstawowych) przejawów normatywnych tejże odpowiedzialności nie ma na celu stworzenia czy też ustalenia wyczerpującego i zamkniętego katalogu prawnych regulacji, kreujących odpowiedzialność administracyjnoprawną. Drugą tezą, jaką autor starał się wykazać jest to, że polskie prawo administracyjne tworzy swoisty system środków i instytucji prawnych pozwalających administracji na usuwanie poza obrót prawny efektów jej własnych, nielegalnych działań. Środki te umiejscowione są zarówno w aktach prawa ustrojowego, jak i proceduralnego – m. in. w procedurze administracyjnej, podatkowej, bądź w przepisach dotyczących ustroju samorządu terytorialnego. W ocenie autora polskie prawo wydaje się tworzyć swoisty układ immunologiczny w organizmie administracyjnym, pozwalający na usuwanie poza tenże organizm (tj. poza obrót prawny) „niezdrowych” elementów, tj. w aktów administracyjnych oraz aktów normatywnych dotkniętych istotnymi wadami, co z kolei pozwala na przywrócenie zakłóconego funkcjonowania obiegu prawnego do normy – do stanu zgodności z obowiązującym prawem. Administracja publiczna dysponuje ogromnym imperium władzy, jak również wkracza i kontroluje coraz większą liczbę obszarów ludzkiej aktywności. W związku tym, należy podkreślić, że wraz ze zwiększonymi uprawnieniami wobec obywatela powinien iść także zwiększony zakres oraz zwiększona świadomość istnienia odpowiedzialności za podejmowane wobec podmiotów administrowanych działania. W ocenie autora rozprawy uświadomienie funkcjonariuszom administracji publicznej, że poza odpowiedzialnością cywilną karną czy dyscyplinarną administracja jest podmiotem podlegającym jeszcze jednemu rodzajowi odpowiedzialności, tj. odpowiedzialności administracyjnoprawnej, wydaje się dobrze wpisywać w powyższy postulat. III. Metoda badawca oraz struktura pracy Podstawową metodą badawczą użytą podczas badań towarzyszących przygotowaniu niniejszej dysertacji doktorskiej jest metoda formalno-dogmatyczna. W oparciu o tę metodę została przeprowadzona analiza przede wszystkim krajowych regulacji prawnych, w niewielkim stopniu uzupełniona analizą przepisów oraz piśmiennictwa zagranicznego. W marginalnym stopniu została wykorzystana także metoda historyczna w złożonej pracy. Praca składa się z czterech powiązanych ze sobą rozdziałów. Poza rozdziałami poświęconymi poszczególnym zagadnieniom merytorycznym, rozprawa zawiera także część wprowadzającą w postaci wstępu, zakończenie podsumowujące zawarte w niej rozważania, wykaz bibliografii oraz spis treści. Rozdział pierwszy dotyczy rozważań nad pojęciem legalności oraz nielegalności, w kontekście szeroko pojmowanych działań i zaniechań administracji publicznej. Omawiana jest także działalność administracji publicznej w odbiorze społecznym, z uwzględnieniem niektórych badań socjologicznych, dotyczących postrzegania aparatu urzędniczego przez polskich obywateli. W rozdziale I jest także zawarte szczegółowe omówienie pojęcia administracji oraz administracji publicznej, jak również wskazanie jej cech. Rozdział ten zamyka analiza pojęcia organów administracji publicznej oraz zasad dobrego zarządzania w administracji publicznej. Rozdział drugi dotyczy działalności administracji publicznej w świetle zasady legalizmu. Szczegółowej analizie zostaje poddane pojęcie praworządności w ujęciu zarówno semantycznym, jak i prawnym. Wskazane są także różne koncepcje praworządności, ze szczególnym uwzględnieniem koncepcji praworządności formalnej oraz materialnej oraz wiążącego się z w/w koncepcjami pojęcia państwa praworządnego. W kontekście powyższych rozważań opisane są także konkretne przykłady państw (m. in. III Rzeszy Niemieckiej oraz ZSRR i PRL), w których praworządność była bardzo swoiście pojmowana i wdrażana. Rozdział drugi kończy omówienie zagadnień związanych z normatywnymi oraz sądowymi determinantami praworządności w administracji publicznej oraz związaniem administracji prawem. Rozdział trzeci, stanowiący główny rozdział pracy i jej właściwe sedno dotyczy kwestii odpowiedzialności administracyjnoprawnej. W rozdziale tym zawarta jest typologia rodzajów odpowiedzialności „bezprzymiotnikowej” według różnych koncepcji filozoficznych oraz zawarte są rozważania na temat odpowiedzialności prawnej oraz jej relacji do pojęcia bezprawności oraz związanej z odpowiedzialnością sankcji. W treści rozdziału trzeciego zawarte jest także omówienie odpowiedzialności administracyjnej, regulowanej prawem ochrony środowiska oraz omówienie kwestii wiążącej się z podstawowymi tezami pracy, tj. kwestii odpowiedzialności administracyjnoprawnej w administracji publicznej. Ostatni, czwarty rozdział dysertacji zawiera omówienie normatywnych aspektów odpowiedzialności administracyjnoprawnej w sferze proceduralnej oraz materialno prawnej. Z uwagi na mnogość regulacji, omówienie aspektów normatywnych w zakresie proceduralnym ograniczone jest do rozważań nad instytucją wznowienia postępowania administracyjnego oraz stwierdzenia nieważności decyzji administracyjnej. W kwestii materialnoprawnych aspektów odpowiedzialności administracyjnoprawnej praca skupia się wokół rozstrzygnięć nadzorczych wobec uchwał organów jednostek samorządu terytorialnego. Pracę zamyka zakończenie zawierające podsumowanie głównych tez doktoratu.

Słowa kluczowe PL
administracja publiczna
legalność
Data obrony
2016-05-30
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty