Praca licencjacka
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Hyperbole and Humour in Guy Ritchie’s “London” Films

Uproszczony widok
dc.abstract.enThe work analyzes the meaning and influence of two stylistic devices, i.e. hyperbole and humor, on the construction and reception of selected works from the filmography of the British director and screenwriter Guy Ritchie. The work presents the methods of using these elements on examples from the director's three films set in London, which are Lock, Stock and Two Smoking Barrels (1998), Sherlock Holmes (2009) and The Gentlemen (2019). The text shows how Ritchie uses hyperbole and humor to present sometimes violent events or negative characters in an exaggerated way to help viewers connect with the worlds created by the director. The work additionally compares the methods of using both stylistic devices in all three films, which slightly differ from each other, keeping the common point, which is Ritchie's love of London and his characteristic sense of humor. The text proves that Guy Ritchie uses both hyperbole and humor to achieve the thoughtful marriage of naturalistic action cinema with absurd comedy that has ensured his success in the film industry.
dc.abstract.plPraca analizuje znaczenie i wpływ dwóch środków stylistycznych jakimi są hiperbola i humor na konstrukcje i odbiór wybranych prac z filmografii brytyjskiego reżysera i scenarzysty Guy’a Ritchiego. Praca przedstawia sposoby użycia tych elementów na przykładach z trzech filmów reżysera, których akcja dzieje się w Londynie, którymi są Lock, Stock and Two Smoking Bar-rels (1998), Sherlock Holmes (2009) i The Gentlemen (2019). Tekst obrazuje jak Ritchie używa hiperboli i humoru w celu przedstawienia nieraz brutalnych wydarzeń czy negatywnych posta-ci w przerysowany sposób by ułatwić widzom zżycie się ze światami wykreowanymi przez reżysera. Praca dodatkowo porównuje metody użycia obu środków stylistycznych we wszyst-kich trzech filmach, które lekko odbiegają od siebie, zachowując punkt wspólny, jakim jest zamiłowanie Ritchiego do Londynu i jego charakterystyczne poczucie humoru. Tekst udo-wadnia, że Guy Ritchie używa zarówno hiperboli, jak i humoru by uzyskać przemyślany mariaż naturalistycznego kina akcji z absurdalną komedią, który zapewnił mu sukces w przemyśle filmowym.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Neofilologii
dc.contributor.authorBorczyk, Karol
dc.date.accessioned2025-01-09T12:45:44Z
dc.date.available2025-01-09T12:45:44Z
dc.date.defence2024-07-15
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2023-06-15
dc.description.promoterKrawczyk-Żywko, Lucyna
dc.description.reviewerLutostański, Bartosz
dc.description.reviewerKrawczyk-Żywko, Lucyna
dc.identifier.apd220993
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/163256
dc.languageen
dc.language.otherpl
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.enaction
dc.subject.enfilm
dc.subject.enGuy
dc.subject.enRitchie
dc.subject.enhyperbole
dc.subject.enhumour
dc.subject.encomedy
dc.subject.enLondon
dc.subject.plakcja
dc.subject.plfilm
dc.subject.plGuy
dc.subject.plRitchie
dc.subject.plhiperbola
dc.subject.plhumor
dc.subject.plkomedia
dc.subject.plLondyn
dc.titleHyperbole and Humour in Guy Ritchie’s “London” Films
dc.title.alternativeRola hiperboli i humoru w „londyńskich” filmach Guy’a Ritchiego
dc.typeBachelorThesis
dspace.entity.typePublication