Licencja
Edukacja, oświata, opieka i wychowanie w procesie modernizacji społecznej w Królestwie Polskim i na Kresach w zaborze rosyjskim. Wybór publicystyki społecznej z lat 1905-1918, T. 1: 1905-1914
Abstrakt (PL)
Monografia o charakterze edycji naukowej tekstów źródłowych (w ramach realizacji projektu NCN, FNP, NPRH, program ramowy UE) zawiera wybór tekstów źródłowych, które dotyczą zagadnień związanych z rolą edukacji w procesie tworzenia tożsamości narodowej, wychowania patriotycznego, rozwoju szkolnictwa po strajku w 1905 r., rozwoju instytucji oświaty ludowej dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Obejmuje również publicystykę dotyczącą roli nauczycieli w procesie edukacji, koncepcji nowoczesnej pedagogiki, psychologii i pedologii, opieki nad dziećmi osieroconymi i ubogimi, a także roli sztuki i kultury popularnej w wychowaniu dzieci, problematyki kształcenia dziewcząt, kwestii związane z wychowaniem w rodzinie. Wydawnictwo przedstawia problem w bardzo szerokim spektrum, wybór autorów oraz tekstów źródłowych daje obraz najważniejszych problemów, które podejmowane były w polskim dyskursie oświatowym i pedagogicznym na początku wieku XX. Zaprezentowany materiał źródłowy obejmuje lata 1905-1914 i pokazuje stosunek polskich pedagogów i działaczy oświatowych do sytuacji, jaka wytworzyła się po rewolucji 1905-1907 r., i zmian, jakie zaszły wówczas w polityce oświatowej.