Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Foreign language teachers’ preparedness and concerns about teaching students with Autism Spectrum Disorder

Autor
Śliwka, Dominika
Promotor
Nijakowska, Joanna
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

W tym badaniu zbadano przekonania nauczycieli na temat ich przygotowania i obawy dotyczące nauczania uczniów z autyzmem. Główną motywacją do podjęcia tego tematu było sprawdzenie, jakie zmienne demograficzne wpływają na postrzeganą gotowość i obawy respondentów. Praca składa się z trzech rozdziałów. Pierwszy rozdział ma charakter teoretyczny i poświęcony jest specjalnym potrzebom edukacyjnym. Wyjaśnia specyfikę tego pojęcia, od typów SEN po dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera. W tym rozdziale opisano wyzwania, jakie napotykają dzieci z ASD i AS w szkołach oraz podejście nauczycieli do takich uczniów. Wskazano także na obawy pedagogów dotyczące pracy z uczniami autystycznymi. Rozdział drugi ma także charakter teoretyczny. W tym miejscu przedstawiono podejścia do nauczania w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych. Zaprezentowano cztery strategie dotyczące SPE w systemie edukacyjnym – wykluczenie, segregacja, integracja i włączenie. Na zakończenie drugiego rozdziału zaprezentowano Wielopoziomowe Podejście Wsparcia, aby podkreślić specyfikę opisywanego zagadnienia. Przeprowadzono badanie ankietowe składające się z trzech części (A, B, C). Część A – składała się z pytań demograficznych, w których pytano respondenta o wiek, płeć, doświadczenie zawodowe, poziom wykształcenia oraz główne miejsce zatrudnienia (szkoła publiczna/prywatna; szkoła ogólnodostępna/specjalna). Część B stanowiła z kolei skala Likerta, w której nauczyciele odpowiadali, w jaki sposób ich zdaniem są przygotowani do pracy z uczniami z ASD. Skala zawiera 19 pytań. Ostatnia część ankiety (C) składała się z 6 pytań dotyczących obaw nauczycieli związanych z pracą z dziećmi autystycznymi. Analiza danych uzyskanych od 100 nauczycieli języków obcych pracujących w dziesięciu warszawskich szkołach oraz od respondentów wypełniających ankiety na jednej z grup na Facebooku wykazała, że ​​respondenci uważali, że są dobrze przygotowani i nie mieli żadnych zastrzeżeń. Doświadczenie zawodowe i wiek były ważnymi aspektami, które wpłynęły na wyższe poczucie przygotowania nauczycieli. Jednak najmłodsi nauczyciele wypełniający ankietę uważali, że są najlepiej przygotowani do pracy z uczniami z ASD, natomiast pod względem poziomu wykształcenia osoby z tytułem doktora i magistra uzyskiwały lepsze wyniki i były lepiej przygotowane, przez co miały mniej obaw. Uzyskane wnioski wykazały, że osoby z doświadczeniem w nauczaniu uczniów z ASD miały większe poczucie gotowości niż osoby z mniejszym doświadczeniem, a osoby pracujące w szkołach ogólnodostępnych i publicznych były bardziej zaniepokojone niż osoby pracujące w szkołach specjalnych i prywatnych.

Abstrakt (EN)

This study examined teachers' beliefs about their preparedness and concerns in teaching students with autism. The main motivator for taking up this topic was to check which demographic variables affect the respondents’ perceived preparedness and concerns. The article consists of three chapters. The first chapter is theoretical and is devoted to Special Educational Needs. It explains the specificity of this term, from types of SEN to children with autism and Asperger's. This chapter describes the challenges children with ASD and AS encounter in schools and teachers' approaches to such students. In addition, educators' concerns regarding working with autistic pupils were indicated. The second chapter is also theoretical. Teaching approaches to Special Educational Needs are presented here. Four strategies for SEN in the educational system were presented - exclusion, segregation, integration, and inclusion. At the end of the second chapter, the Multi-Tiered Approach of Support was presented to emphasize the specificity of the described issue. A questionnaire survey was conducted consisting of three parts (A, B, C). Part A - consisted of demographic questions asking the respondent about age, gender, work experience, educational level and main place of employment (public/private school; mainstream/special school). Part B, in turn, was a Likert scale, where teachers answered how they believed they were prepared to work with students with ASD. The scale contains 19 questions. The last part of the survey (C) consisted of 6 questions about teachers' concerns about working with autistic children. The analysis of data obtained from 100 foreign language teachers working in ten schools in Warsaw and from respondents completing surveys on one of the Facebook groups showed that respondents believed that they were well-prepared and had little concerns. Professional experience and age were important aspects that influenced teachers' higher sense of preparedness. However, the youngest teachers completing the survey believed that they were best prepared to work with ASD pupils, while in terms of educational level, people with PhD and MA degrees obtained higher results and were better prepared, thus having fewer concerns. The obtained conclusions showed that people with experience in teaching students with ASD had a greater sense of readiness than people with less experience, and people working in mainstream and public schools were more worried than people working in special and private schools.

Słowa kluczowe PL
Przygotowanie nauczyciela
obawy nauczyciela
ASD
przekonania nauczycieli
nauczyciele języków obcych
Inny tytuł
Przygotowanie i obawy nauczycieli języków obcych związane z nauczaniem uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-06-28
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty