Artykuł w czasopiśmie
Brak miniatury
Licencja
Znaczenie wsparcia grupy w życiu osób z niepełnosprawnością intelektualną, pracujących i gotowych do pracy
cris.lastimport.scopus | 2024-02-12T19:59:48Z |
dc.abstract.en | Persons with intellectual disabilities experience various difficulties in fulfilling social roles, including vocational ones. Even vocational special schools, various career training courses often do not match demands. Therefore,an important aspect of the professional activation of this group of people is the presence of specialists who will help in defining the career path and areas of activity that are consistent with their competences and capabilities. At the same time, it is necessary to support self-help groups, which above all motivate to face new challenges. The aim of this article is to attempt to show what role support groups play in the lives of adults with intellectual disability. The obtained data in the focus interviews show that people with various difficulties need the presence of other people with similar experiences. It is for them a community that helps to meet social and professional obligations. |
dc.abstract.pl | Grupy osób z niepełnosprawnością intelektualną doświadczają różnego rodzaju trudności w odgrywaniu ról społecznych, w tym zawodowych. Zawody wyuczone z dużym wysiłkiem w szkołach zawodowych specjalnych bardzo często nie odpowiadają zapotrzebowaniu na rynku. Ważnym aspektem aktywizacji zawodowej tej grupy osób jest zatem obecność specjalistów, którzy pomogą w sprecyzowaniu ścieżki kariery oraz obszarów aktywności zgodnych z ich kompetencjami i możliwościami. Równolegle niezbędne jest wsparcie grup samopomocowych, które przede wszystkim motywują do zmierzenia się z nowymi wyzwaniami. Celem artykułu jest próba wskazania, jaką rolę w życiu dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną odgrywają grupy wsparcia, w skład których wchodzą osoby z niepełnosprawnością. Dane uzyskane w wywiadach fokusowych pokazują, że ludzie z różnego rodzaju trudnościami potrzebują obecności osób z podobnymi doświadczeniami. Taka grupa stanowi bowiem dla nich wspólnotę, która pomaga dotrzymywać zobowiązań społecznych i zawodowych. |
dc.affiliation | Uniwersytet Warszawski |
dc.contributor.author | Skura, Monika |
dc.date.accessioned | 2024-01-26T12:27:45Z |
dc.date.available | 2024-01-26T12:27:45Z |
dc.date.copyright | 2019-02-01 |
dc.date.issued | 2019 |
dc.description.accesstime | AT_PUBLICATION |
dc.description.finance | Nie dotyczy |
dc.description.number | 1 |
dc.description.version | ORIGINAL_AUTHOR |
dc.description.volume | 43 |
dc.identifier.doi | 10.5604/01.3001.0013.3139 |
dc.identifier.issn | 1734-5537 |
dc.identifier.uri | https://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/126022 |
dc.identifier.weblink | http://www.cns.aps.edu.pl/media/2255661/czlowiek_2019_01-43-_lekki.pdf |
dc.language | pol |
dc.pbn.affiliation | educational sciences |
dc.relation.ispartof | CZŁOWIEK NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ SPOŁECZEŃSTWO |
dc.relation.pages | 41-57 |
dc.rights | CC-BY |
dc.sciencecloud | nosend |
dc.subject.pl | niepełnosprawność intelektualna, |
dc.subject.pl | grupy samopomocowe |
dc.subject.pl | wspomaganie |
dc.subject.pl | zatrudnienie |
dc.title | Znaczenie wsparcia grupy w życiu osób z niepełnosprawnością intelektualną, pracujących i gotowych do pracy |
dc.type | JournalArticle |
dspace.entity.type | Publication |