Artykuł w czasopiśmie
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Etyka i religia jako przedmioty nauczania: konkurencyjność czy komplementarność?

Uproszczony widok
dc.abstract.enIn view of the fact that legal acts regulating the teaching of religion and ethics in public schools in Poland still place ethics lessons as an alternative to religion, the authors decided to answer the question of whether ethics, as a subject of teaching in school, is still considered a competitor to religion. The research method was survey; the tool was a standardized, original questionnaire titled “Teaching ethics at school.” The selection of the sample was purposeful. The research was carried out nationwide at the end of 2015. It covered ethics teachers from all Polish schools in which this subject is taught. The analysis of the data and the conclusions drawn from the research contribute to the extension of scientific knowledge about the relationship between ethics and religion as subjects of school education. They also direct attention to the challenges faced by schools so that these subjects are not treated in opposition.
dc.abstract.plW niniejszym artykule mając na względzie fakt, że akty prawne regulujące nauczanie religii i etyki w szkołach publicznych w Polsce wciąż sytuują lekcje etyki jako alternatywne dla religii, postanowiliśmy odpowiedzieć na pytanie o to, czy etyka jako przedmiot nauczania w szkole jest wciąż uznawana za konkurencyjną w stosunku do religii. W badaniach zastosowano metodę sondażu diagnostycznego. Narzędziem badawczym był standaryzowany, autorski kwestionariusz ankiety „Nauczanie etyki w szkole”. Dobór próby był celowy. Badania miały charakter ogólnopolski i zostały przeprowadzone pod koniec 2015 roku. Badaniem objęto nauczycieli etyki ze wszystkich polskich szkół, w których jest nauczany ten przedmiot. Analiza uzyskanych danych i wnioski z badań przyczyniają się do poszerzenia wiedzy pedagogicznej na temat relacji między etyką i religią jako przedmiotami nauczania w szkole i kieruje uwagę w stronę wyzwań, jakie stoją przed szkołami, aby przedmioty te nie były traktowane w opozycji w stosunku do siebie.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.contributor.authorJeżowski, Antoni
dc.contributor.authorMadalińska-Michalak, Joanna
dc.date.accessioned2024-01-24T23:23:21Z
dc.date.available2024-01-24T23:23:21Z
dc.date.issued2018
dc.description.financeNie dotyczy
dc.description.number2
dc.description.volume30
dc.identifier.issn0867-0323
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/106459
dc.identifier.weblinkhttp://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/655/416
dc.languagepol
dc.pbn.affiliationeducational sciences
dc.relation.ispartofEducational Forum
dc.relation.pages219-241
dc.rightsClosedAccess
dc.sciencecloudnosend
dc.subject.endidactics
dc.subject.eneducational policy
dc.subject.enschool
dc.subject.enteaching
dc.subject.enethics as a subject of teaching
dc.subject.enreligion as a subject of teaching
dc.subject.enPoland
dc.subject.pldydaktyka
dc.subject.plpolityka oświatowa
dc.subject.plszkoła
dc.subject.plnauczanie
dc.subject.pletyka jako przedmiot nauczania
dc.subject.plreligia jako przedmiot nauczania
dc.subject.plPolska
dc.titleEtyka i religia jako przedmioty nauczania: konkurencyjność czy komplementarność?
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublication