Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Związki kompetencji społecznych z regulacją emocji, mentalizacją skierowaną do siebie i do innych u dorosłych

Uproszczony widok
dc.abstract.plDotychczasowy stan wiedzy sugeruje istnienie związków między kompetencjami społecznymi a zdolnością do regulacji emocji (Reyes i in., 2020), zdolnościami do mentalizacji (Ballespí i in., 2018) oraz nasileniem cech osobowości borderline (Bateman i Fonagy, 2019).. W związku tym celem pracy było poszukiwanie związków między kompetencjami społecznymi, zdolnością do regulacji emocji, zdolnością do mentalizacji oraz nasileniem cech osobowości borderline. Badanie przeprowadzono metodą papier-ołówek w grupie 71 osób dorosłych w wieku 23 do 30 lat, w tym 38 mężczyzn i 31 kobiet. Do pomiaru wykorzystano następujące narzędzia kwestionariuszowe: autorską ankietę mającą służyć do badania kompetencji społecznych, CAMSQ, MentS, DERS-SF oraz Kwestionariusz Zaburzenia Osobowości Borderline. Opracowana ankieta miała dwa wymiary - funkcjonowania społecznego w sytuacjach nacechowanych emocjonalnie pozytywnie oraz negatywnie. Wyniki wykazały istotne związki między kompetencjami społecznymi, zdolnością do regulacji emocji oraz zdolnością do mentalizacj,i a także pewnością stanów mentalnych innych. Nasilenie cech osobowości borderline korelowało negatywnie z regulacją emocji i metalizacją, lecz nie wiązało się z kompetencjami społecznymi. Badanie wykazało, że świadomość własnych emocji oraz pewność stanów mentalnych zarówno swoich, jak i innych osób są istotnymi predyktorami kompetencji społecznych w sytuacjach nacechowanych pozytywnymi emocjami. Istotnymi predyktorami kompetencji społecznych w sytuacjach nacechowanych negatywnymi emocjami okazały się zdolność do zachowania motywowanego celami pod wpływem emocji, akceptacja własnych stanów emocjonalnych oraz pewność stanów mentalnych innych.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Psychologii
dc.contributor.authorKakareko, Mateusz
dc.date.accessioned2025-02-06T05:30:38Z
dc.date.available2025-02-06T05:30:38Z
dc.date.defence2025-01-23
dc.date.issued2025
dc.date.submitted2025-01-10
dc.description.promoterWoźniak-Prus, Małgorzata
dc.description.reviewerWoźniak-Prus, Małgorzata
dc.description.reviewerWnuk, Anna
dc.identifier.apd237846
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/166153
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.plkompetencje społeczne
dc.subject.plmentalizacja
dc.subject.plregulacja emocjonalna
dc.subject.plborderline
dc.titleZwiązki kompetencji społecznych z regulacją emocji, mentalizacją skierowaną do siebie i do innych u dorosłych
dc.title.alternativeRelationships Between Social Competence, Emotion Regulation, and Self- and Other-Directed Mentalization in Adults
dc.typeMasterThesis
dspace.entity.typePublication