Praca licencjacka
Brak miniatury
Licencja
Od purnonsensu wiersza do absurdu wojny. Analiza języka wizualnego Franciszki Themerson na przykładzie ilustracji do poezji dziecięcej Jana Brzechwy i Juliana Tuwima oraz cyklu rysunkowego Niewysłane listy.
dc.abstract.en | The thesis is focused on an analysis of the visual language used by Franciszka Themerson in the late 1930s and early 1940s, using the example of illustrations to collections of poems by Jan Brzechwa (Kaczka Dziwaczka, Tańcowała igła z nitką) and Julian Tuwim (O Panu Tralalińskim), as well as the drawing series Unsent Letters. Its purpose is to prove that many of the constitutive features of the artist's work developed during her own independent activity as an illustrator, and not - as has been accepted - during her collaboration with her husband, Stefan Themerson. A close look at Themerson's artistic practices guarantees a discovery of the vast number of world- and narrative-forming qualities of her designs. |
dc.abstract.pl | Praca poświęcona jest analizie języka wizualnego stosowanego przez Franciszkę Themerson na przełomie lat 30. i 40. XX wieku, na przykładzie ilustracji do zbiorów wierszy Jana Brzechwy (Kaczka Dziwaczka, Tańcowała igła z nitką) i Juliana Tuwima (O Panu Tralalińskim) oraz cyklu rysunkowego Niewysłane listy. Jej celem jest dowiedzenie, że wiele konstytutywnych cech twórczości artystki wykształciło się podczas jej samodzielnej działalności ilustratorskiej, a nie jak przyjęło się sądzić – podczas współpracy z mężem, Stefanem Themersonem. Dokładne przyjrzenie się zabiegom ilustratorskim Themerson gwarantuje odkrycie ogromnej ilości świato- i narracjotwórczych właściwości jej projektów. |
dc.affiliation | Uniwersytet Warszawski |
dc.affiliation.department | Wydział Nauk o Kulturze i Sztuce |
dc.contributor.author | Żurawska, Maja |
dc.date.accessioned | 2025-01-09T12:50:38Z |
dc.date.available | 2025-01-09T12:50:38Z |
dc.date.defence | 2024-09-11 |
dc.date.issued | 2024 |
dc.date.submitted | 2024-09-02 |
dc.description.promoter | Czekanowska-Gutman, Monika |
dc.description.reviewer | Czekanowska-Gutman, Monika |
dc.description.reviewer | Kasperowicz, Ryszard |
dc.identifier.apd | 235578 |
dc.identifier.uri | https://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/165555 |
dc.language | pl |
dc.language.other | en |
dc.publisher | Uniwersytet Warszawski |
dc.rights | ClosedAccess |
dc.subject.en | illustration |
dc.subject.en | the interwar period |
dc.subject.en | Jan Brzechwa |
dc.subject.en | Julian Tuwim |
dc.subject.en | intermedia |
dc.subject.en | humor |
dc.subject.en | verbo-visuality |
dc.subject.pl | ilustracja |
dc.subject.pl | dwudziestolecie międzywojenne |
dc.subject.pl | Jan Brzechwa |
dc.subject.pl | Julian Tuwim |
dc.subject.pl | intermedialność |
dc.subject.pl | humor |
dc.subject.pl | werbowizualność |
dc.title | Od purnonsensu wiersza do absurdu wojny. Analiza języka wizualnego Franciszki Themerson na przykładzie ilustracji do poezji dziecięcej Jana Brzechwy i Juliana Tuwima oraz cyklu rysunkowego Niewysłane listy. |
dc.title.alternative | From the pure nonsense of a poem to the absurdity of war. The analysis of Franciszka Themerson’s visual language based on illustrations to children's poetry by Jan Brzechwa and Julian Tuwim and the drawing series Unposted Letters. |
dc.type | BachelorThesis |
dspace.entity.type | Publication |