Artykuł w czasopiśmie
Brak miniatury
Licencja
Slim VAT 3 – w kierunku ujednolicenia procedur WIS i WIA
dc.abstract.pl | W poprzednich numerach „Przeglądu Podatkowego” omówiono zmiany wynikające z pakietu SLIM VAT 3. Niniejszy artykuł zamyka ten cykl i koncentruje się wyłącznie na zmianach zawartych w tym pakiecie, dotyczących wiążących informacji stawkowych (WIS) i wiążących informacji akcyzowych (WIA). W polskim systemie podatkowym istnieją dwie instytucje klasyfikacyjne o charakterze podatkowym: WIS i WIA. Pierwsza z nich dokonuje klasyfikacji towaru, usługi lub świadczenia kompleksowego według Nomenklatury scalonej (CN), Polskiej Klasyfikacji Towarów i Usług (PKWiU) oraz Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) – dla celów określenia stawki VAT oraz zastosowania innych niż stawka przepisów o VAT 4 . Druga natomiast – co do zasady – dokonuje klasyfikacji wyrobów akcyzowych albo samochodu osobowego według CN dla celów zastosowania przepisów o podatku akcyzowym 5 . Instytucje te powinny mieć bardzo zbliżony charakter, aczkolwiek w niektórych obszarach – z uwagi na specyfikę VAT i podatku akcyzowego – uzasadnione jest odmienne ich ukształtowanie. Jednakże zbyt duża odmienność (nieuzasadniona specyfiką danej instytucji) procedur występowania o wiążące informacje, różny zakres i czas ochrony przypisany tym informacjom, charakter związania daną informacją, odmienność procesu ich wygasania i możliwości wzruszania mogą stanowić dla przedsiębiorców biurokratyczną barierę. Brak możliwości dokonywania zmiany wiążących informacji – w określonych okolicznościach – może również zaburzyć konkurencyjność na rynku i być przyczyną nieuzasadnionego uprzywilejowania niektórych przedsiębiorstw w stosunku do innych (przykładowo w procedurach zamówień publicznych). Pakiet SLIM VAT 3 w części poświęconej wiążącym informacjom skupia się właśnie na ujednoliceniu regulacji dotyczących tych informacji oraz skonsolidowaniu kompetencji do obsługi wiążących informacji o charakterze podatkowym (WIS i WIA). W pakiecie zaproponowano też zmiany doprecyzowujące czy modyfikujące istniejące regulacje, których konieczność wprowadzenia została zidentyfikowana w dotychczasowej praktyce wydawania WIS i WIA. Wskazana modernizacja jest jak najbardziej uzasadniona po ponad siedmioletnim okresie obowiązywania WIA i blisko trzyletnim okresie obowiązywania instytucji WIS. Pakiet SLIM VAT 3 przewiduje wejście w życie tych zmian z dniem 1.04.2023 r. |
dc.affiliation | Uniwersytet Warszawski |
dc.contributor.author | Rogowska-Rajda, Beata |
dc.date.accessioned | 2024-01-26T07:40:31Z |
dc.date.available | 2024-01-26T07:40:31Z |
dc.date.issued | 2022 |
dc.description.finance | Publikacja bezkosztowa |
dc.description.volume | 12 |
dc.identifier.issn | 0867-7514 |
dc.identifier.uri | https://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/119975 |
dc.identifier.weblink | https://www.wolterskluwer.com/pl-pl/news/przeglad-podatkowy-12-2022 |
dc.language | pol |
dc.pbn.affiliation | economics and finance |
dc.relation.ispartof | Tax Law Review |
dc.relation.pages | 16-25 |
dc.rights | ClosedAccess |
dc.sciencecloud | nosend |
dc.subject.pl | WIA, WIS, konsolidacja, klasyfikacja, nomenklatura scalona, PKWiU, wiążące informacje |
dc.title | Slim VAT 3 – w kierunku ujednolicenia procedur WIS i WIA |
dc.type | JournalArticle |
dspace.entity.type | Publication |