Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Umowa franczyzy w perspektywie ekonomii kosztów transakcyjnych. Przypadek Orlen S.A.

Uproszczony widok
dc.abstract.enThis thesis is concerned with the franchise contract as a form of minimizing transaction costs by analyzing factors such as credibility of commitments, completeness of contract, asymmetry of information, among others. The most relevant regularities related to transaction cost economics and franchise economics are discussed. The subject of law & economics, with particular emphasis on the economic theory of contract, is addressed. A review of the empirical literature is also provided. A case study based on the analysis of the Orlen S.A. petrol station franchise contract made it possible to analyze the most significant factors influencing the structure of transaction costs in the contract. In the final part of the study, the provisions of the Orlen S.A. franchise agreement were assessed in terms of minimizing transaction costs.
dc.abstract.plNiniejsza praca poświęcona jest kontraktowi franczyzy jako formie minimalizowania kosztów transakcyjnych, poprzez analizę takich czynników jak m.in.: wiarygodność zobowiązań, kompletność umowy, asymetria informacji. Omówione zostały najistotniejsze prawidłowości związane z ekonomią kosztów transakcyjnych oraz ekonomią franczyzy. Poruszona została tematyka ekonomicznej analizy prawa, ze szczególnym uwzględnieniem ekonomicznej teorii kontraktu. Dokonany został również przegląd literatury empirycznej. Studium przypadku na podstawie analizy umowy franczyzy stacji paliw Orlen S.A. pozwoliło na przeanalizowanie najistotniejszych czynników wpływających na strukturę kosztów transakcyjnych w kontrakcie. W końcowej części pracy ocenie poddane zostały zapisy umowy franczyzy Orlen S.A. pod kątem minimalizacji kosztów transakcyjnych.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Nauk Ekonomicznych
dc.contributor.authorSzumański, Jan
dc.date.accessioned2025-01-09T12:47:36Z
dc.date.available2025-01-09T12:47:36Z
dc.date.defence2024-07-01
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-06-08
dc.description.promoterHardt, Łukasz
dc.description.reviewerHardt, Łukasz
dc.description.reviewerStarczewska-Krzysztoszek, Małgorzata
dc.identifier.apd232875
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/164086
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.entransaction costs
dc.subject.enfranchise agreement
dc.subject.encredibility of commitments
dc.subject.plkoszty transakcyjne
dc.subject.plumowa franczyzy
dc.subject.plwiarygodność zobowiązań
dc.titleUmowa franczyzy w perspektywie ekonomii kosztów transakcyjnych. Przypadek Orlen S.A.
dc.title.alternativeThe franchise contract in the perspective of transaction cost economics. The case of Orlen S.A.
dc.typeMasterThesis
dspace.entity.typePublication