Praca doktorska
Brak miniatury
Modele patriotyzmu w kulturze szkół polskich poza granicami kraju – międzynarodowe studia przypadków
dc.abstract.en | This doctoral thesis is devoted to the category of patriotism, which is an important element of the culture of Polish schools abroad. A Model of patriotism in the culture of Polish schools abroad was elaborated that is a key concept of this dissertation. It is a coherent research structure presenting categories to be analyzed and factors that influence the way of shaping patriotic attitudes and transmitting patriotic content in Polish schools abroad. The main aim of the research is to identify and categorize the content of patriotism present in Polish schools abroad. The Model made it possible to identify and categorize the content of patriotism, the methods of its transmission, its structure, characteristic elements and operating strategies in two schools selected for the study: the Polish Adam Mickiewicz School at the Embassy of the Republic of Poland in Paris and the Secondary Saint Mary Magdalene School No. 10. with the Polish language in Lviv. The dissertation consists of the two parts: theoretical and empirical. The theoretical part is divided into four chapters. The first chapter discusses the concepts of diaspora, national minority and ethnic minority, as well as the Polish diaspora. A historical outline of the presence of the Polish diaspora in various parts of the world is presented, including the French Polish community and Poles living in Ukraine. The next chapter discusses the Polish policies towards Polish diaspora as well as political and ideological approaches of the country of residence (France and Ukraine) towards minorities. The third chapter synthesizes the issues related to Polish education abroad. Moreover it describes in detail the state of Polish education in France and the education of the Polish minority in Ukraine. The fourth chapter discusses the specificity of the functioning of Polish schools abroad. It focuses on the important areas that distinguish Polish schools abroad from schools operating in Poland. What is more, in this chapter the category of school culture is defined together with its constitutive elements. Additionally the concept of patriotism is presented as one of the important elements of the culture of Polish schools abroad. The theoretical part ends with the operationalization of the concepts used in this dissertation, the Model of patriotism in the culture of Polish schools abroad. The empirical part, which consists of the three chapters, is followed by the methodology of the research. Then an analysis of the collected research material is presented and presented the research results that indicate two different ways of forming patriotic attitudes among students of both researched schools and, at the same time, one common core of Polish patriotism, rooted in both school cultures. |
dc.abstract.pl | Niniejsza rozprawa doktorska jest poświęcona kategorii patriotyzmu, rozumianego jako istotny element kultury szkoły polskiej poza granicami kraju. Na potrzeby dysertacji został opracowany Model patriotyzmu w kulturze szkoły polskiej poza granicami kraju – spójna konstrukcja badawcza, przedstawiająca kategorie do analizy i czynniki, które oddziałują na sposób kształtowania postawy patriotycznej oraz przekazywania treści patriotycznych w tego typu placówkach edukacyjnych. Głównym celem badań uczyniono zidentyfikowanie i skategoryzowanie treści pojęcia patriotyzmu, obecnego w polskich szkołach za granicą. Dzięki wykorzystaniu Modelu możliwe było zidentyfikowanie i skategoryzowanie treści patriotyzmu, sposobów ich transmisji, ich struktury, wybranych elementów charakterystycznych i strategii funkcjonowania w dwóch szkołach wytypowanych do badania: Szkole Polskiej im. Adama Mickiewicza przy Ambasadzie RP w Paryżu oraz Ogólnokształcącej Średniej Szkole nr 10 im. św. Marii Magdaleny z polskim językiem nauczania we Lwowie. Struktura pracy obejmuje dwie części: teoretyczną i empiryczną. Część teoretyczna zawiera cztery rozdziały. W pierwszym rozdziale omówiono pojęcia diaspory, mniejszości narodowej i mniejszości etnicznej oraz diaspory polskiej i Polonii. Przedstawiono rys historyczny obecności polskiej diaspory w różnych częściach świata z uwzględnieniem francuskiej Polonii oraz Polaków zamieszkujących Ukrainę. W następnym rozdziale przedstawiono kierunki działań polityki polonijnej Polski wobec diaspory polskiej oraz omówiono działania polityczno-ideologiczne kraju zamieszkania (Francji i Ukrainy) wobec mniejszości. Trzeci rozdział zawiera próbę syntezy problematyki oświaty polskiej za granicą oraz szczegółową charakterystykę stanu szkolnictwa polskiego we Francji oraz szkolnictwa mniejszości polskiej na terenie Ukrainy. W czwartym rozdziale omówiono specyfikę funkcjonowania szkół polskich za granicą w kontekście istotnych obszarów, które je wyróżniają na tle szkół funkcjonujących w Polsce. Zdefiniowano także kategorię kultury szkoły i wyznaczono jej elementy konstytutywne oraz przedstawiono pojęcie patriotyzmu jako jednego z istotnych elementów kultury szkół polskich za granicą. Część teoretyczną zamyka operacjonalizacja pojęć wykorzystanych do niniejszej rozprawy oraz prezentacja skonstruowanego na potrzeby badań Modelu patriotyzmu w kulturze szkół polskich poza granicami kraju. W części empirycznej, składającej się z trzech rozdziałów, przedstawiono założenia metodologiczne podjętych badań. Zaprezentowano analizę zgromadzonego materiału badawczego, a następnie przedstawiono wyniki badań, które wskazują na dwa różne sposoby kształtowania postaw patriotycznych wśród uczniów obu szkół i jednocześnie jeden, wspólny trzon polskiego patriotyzmu, zakorzeniony w obu szkolnych kulturach. |
dc.affiliation | Uniwersytet Warszawski |
dc.affiliation.department | Wydział Pedagogiczny |
dc.contributor.author | Kamińska, Kamila |
dc.date.accessioned | 2024-11-21T07:01:58Z |
dc.date.available | 2024-11-21T07:01:58Z |
dc.date.defence | 2024-12-03 |
dc.date.issued | 2024-11-21 |
dc.date.submitted | 2024-06-10 |
dc.description.promoter | Żytko, Małgorzata |
dc.description.promoter | Pietrusińska, Marta Jadwiga |
dc.description.reviewer | Przyborowska, Beata |
dc.description.reviewer | Urlińska, Maria |
dc.description.version | final_author |
dc.identifier.uri | https://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/160642 |
dc.language | pl |
dc.language.other | en |
dc.rights | ClosedAccess |
dc.subject.en | patriotism |
dc.subject.en | school culture |
dc.subject.en | polish school abroad |
dc.subject.en | polish diaspora |
dc.subject.en | Poles and Polish diaspora abroad |
dc.subject.pl | patriotyzm |
dc.subject.pl | kultura szkoły |
dc.subject.pl | szkoła polska poza granicami kraju |
dc.subject.pl | polska diaspora |
dc.subject.pl | Polacy i Polonia za granicą |
dc.title | Modele patriotyzmu w kulturze szkół polskich poza granicami kraju – międzynarodowe studia przypadków |
dc.title.alternative | Models of patriotism in the culture of Polish schools abroad - international case studies |
dc.type | DoctoralThesis |
dspace.entity.type | Publication |