Edukacyjne możliwości sztuki - propozycja warszawskiego środowiska uniwersyteckiego

Simple item page
dc.abstract.enThe present Ph. D. dissertation Educational chances of arts − proposals of Warsaw University study group verifies the research hypothesis accepted and formulated in preface. The Author makes a presentation of the study group examined, i.e. the Section of Theory of Aesthetic Education from the University of Warsaw pointing out erstwhile general pedagogical expectation. The Author, in particular, gives a presentation and analysis of the theory of aesthetic education and of education through art formulated by the study group concerned, both in overall terms and in domain specific, artistic realizations (visual arts, music, theatre, film, etc.). In the final part the main issues of the research work accomplished have been reminded. The Polish idea of aesthetic education and education through art was created in the 1960s within the Faculty of Education at the University of Warsaw. In different studies and reports shall be defined as Polish School of Aesthetic Education as well as Warsaw School of Aesthetic Education. The Polish theory of aesthetic education with its innovative approaches has been developed and expanded on the grounds of remarkable study works accomplished by the research community made up of many acknowledged scholars and PhD students working in the Department of General Pedagogy at the University of Warsaw.
dc.abstract.plPraca doktorska pt. Edukacyjne możliwości sztuki − propozycja warszawskiego środowiska uniwersyteckiego stanowi realizację przyjętej i sformułowanej we wstępie hipotezy badawczej. Autorka dokonuje prezentacji badanego środowiska naukowego, czyli Zakładu Teorii Wychowania Estetycznego w Uniwersytecie Warszawskim, z odniesieniami do, wówczas aktualnych, oczekiwań ogólnopedagogicznych; przede wszystkim omawia i prezentuje sformułowaną w tym środowisku teorię wychowania estetycznego/wychowania przez sztukę, zarówno w ujęciu ogólnym jak w jego dziedzinowych, artystycznych konkretyzacjach. W zakończeniu przypominane zostały podstawowe wątki tak zaplanowanego działania badawczego. Polska koncepcja w wychowania estetycznego/wychowania przez sztukę ukonstytuowała się w latach 60. XX wieku w ramach Wydziału Pedagogicznego UW. W różnych opracowaniach i omówieniach znaleźć można określenia takie jak „polska teoria wychowania estetycznego” czy „warszawska szkoła wychowania estetycznego”. Polska teoria wychowania estetycznego w jej nowatorskim kształcie powstała i rozwijała się na podstawie prac studyjnych realizowanych przez coraz liczniejszy zespół, w którego skład wchodzili zarówno pracownicy Katedry Pedagogiki Ogólnej UW, jak i doktoranci.
dc.affiliation.departmentWydział Pedagogiczny
dc.contributor.authorGogłuska-Jerzyna, Marta
dc.date.accessioned2017-11-11T00:05:11Z
dc.date.available2017-11-11T00:05:11Z
dc.date.defence2017-11-21
dc.date.issued2017-03-17
dc.description.additionalLink archiwalny https://depotuw.ceon.pl/handle/item/2353
dc.description.osid220716
dc.description.promoterFijałkowski, Adam
dc.identifier.apd20860
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/2353
dc.language.isopl
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.enaesthetic education
dc.subject.eneducation for art
dc.subject.eneducation through art
dc.subject.envisual artseducation
dc.subject.enmusic education
dc.subject.entheatre and film education
dc.subject.eninterdisciplinary
dc.subject.plwychowanie estetyczne
dc.subject.plwychowanie do sztuki
dc.subject.plwychowanie przez sztukę
dc.subject.plwychowanie plastyczne
dc.subject.plwychowanie muzyczne
dc.subject.plwychowanie teatralne i filmowe
dc.subject.plinterdyscyplinarność
dc.titleEdukacyjne możliwości sztuki - propozycja warszawskiego środowiska uniwersyteckiego
dc.title.alternativeEducational chances of arts − proposals of Warsaw University study group
dc.typeDoctoralThesis
dspace.entity.typePublication