Cechy językowe dezinformacji i ich wykrywanie - analiza porównawcza wybranych grup "fake newsów" z lat 2016-2020

Uproszczony widok
dc.abstract.enThis dissertation provides a comprehensive analysis of the phenomenon of online disinformation, known as fake news, from a linguistic perspective. The author focuses on identifying the linguistic characteristics of disinformation, examining how fake news has evolved with the development of media, from before the invention of the printing press to the age of Internet. The dissertation defines fake news, presents its history, and compares disinformation in traditional media with online fake news, highlighting the key differences in their creation, dissemination, and perceived credibility. The work also outlines the reasons for the emergence of fake news and the sources from which disinformation comes, as well as discusses the real and potential effects of online disinformation on society. Subsequently, the author analyzes methods of detecting fake news, focusing on education and the study of linguistic features of disinformation. The dissertation then details the research process, including the rationale for the analyses, the thesis and research question, and the methodology – from literature review to corpus linguistics. A key element of the work is the vast empirical analysis of headlines containing disinformation and those that are not fabricated, conducted using a „checklist” of linguistic features and automated corpus linguistics methods. In the conclusions of the dissertation, the importance of recognizing the linguistic features of fake news as a tool in the fight against disinformation is emphasized. Assuming that a better understanding of these features can aid in the education of media consumers and the development of automatic fake news detection tools, this work makes a significant, innovative contribution to research on disinformation. The conclusion reflects on future research directions in the field of disinformation linguistics and emphasizes the importance of an interdisciplinary approach to the issue of fake news.
dc.abstract.plRozprawa doktorska stanowi kompleksową analizę zjawiska sieciowej dezinformacji, tzw. fake newsów, z perspektywy językoznawczej. Autorka skupia się na identyfikacji językowych cech dezinformacji, przyglądając się, jak fake newsy ewoluowały wraz z rozwojem mediów, od przed wynalezieniem prasy drukarskiej po czasy Internetu. W rozprawie zdefiniowano fake news, przedstawiono historię zjawiska i nazwy oraz dokonano porównania między dezinformacją wtradycyjnych mediach asieciowymi fake newsami, wskazując na kluczowe różnice w ich tworzeniu, rozpowszechnianiu i postrzeganej wiarygodności. W pracy zarysowano również powody powstawania fake newsów i źródła, z których płynie dezinformacja, a także omówiono realne i potencjalne skutki takich wiadomości dla społeczeństwa. Następnie autorka przechodzi do analizy metod wykrywania fake newsów, koncentrując się na edukacji i badaniach cech językowych dezinformacji. Rozprawa następnie szczegółowo przedstawia proces badawczy, w tym uzasadnienie podjęcia analiz, tezy i pytania badawcze, atakże metodologię – od analizy literatury przedmiotu po językoznawstwo korpusowe. Kluczowym elementem pracy jest szeroka, empiryczna analiza nagłówków wiadomości zawierających dezinformację oraz tych niesfabrykowanych, przeprowadzona przy użyciu „listy kontrolnej” cech językowych i zautomatyzowanych metod lingwistyki korpusowej. We wnioskach rozprawy podkreślono znaczenie rozpoznawania językowych cech fake newsów jako narzędzia w walce z dezinformacją. Zakładając, że lepsza znajomość tych cech może pomóc w edukacji odbiorców mediów i rozwoju narzędzi automatycznego wykrywania fałszywych wiadomości, praca ta wnosi istotny, innowacyjny wkład wbadania nad dezinformacją. Zakończenie pracy stanowi refleksję nad przyszłymi kierunkami badań w dziedzinie lingwistyki oraz podkreśla wagę interdyscyplinarnego podejścia do problematyki fake newsów.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Lingwistyki Stosowanej
dc.contributor.authorPawlicka, Aleksandra
dc.date.accessioned2025-02-26T10:47:55Z
dc.date.available2025-02-26T10:47:55Z
dc.date.defence2025-03-20
dc.date.issued2025-02-26
dc.date.submitted2024-05-28
dc.description.promoterAndrychowicz-Trojanowska, Agnieszka
dc.description.reviewerŁukasik, Marek
dc.description.reviewerNaruszewicz-Duchlińska, Alina
dc.description.reviewerPędzisz, Joanna
dc.description.versionfinal_author
dc.identifier.apd232206
dc.identifier.orcid0000-0003-4380-014X
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/166174
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.encorpus
dc.subject.endisinformation
dc.subject.enfake news
dc.subject.enfake news detection
dc.subject.enheadline
dc.subject.enlinguistic features
dc.subject.ennew
dc.subject.plcechy językowe
dc.subject.pldezinformacja
dc.subject.plfake news
dc.subject.plkorpus
dc.subject.plnagłówek
dc.subject.plwiadomość
dc.subject.plwykrywanie fake newsów
dc.titleCechy językowe dezinformacji i ich wykrywanie - analiza porównawcza wybranych grup "fake newsów" z lat 2016-2020
dc.title.alternativeLinguistic features od disinformation and their detection - a comparative analysys of selected groups of "fake news" from 2016-2020
dc.typeDoctoralThesis
dspace.entity.typePublication