Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Muzyka jako kontekstowa wskazówka interpretacyjna i pamięciowa w procesie kształtowania własnej tożsamości i percepcji zdarzeń życiowych

Uproszczony widok
dc.abstract.enMusic serves a wide variety of important functions in human life. Among others, it is sometimes used as a context cue: interpretation cue and memory cue in the process of identity development and perception of life events. In order to increase understanding of the phenomenon of relating the lyrics and melodies of pieces of music to oneself and one’s life, exploratory quantitative qualitative research was conducted on 366 people through an online questionnaire. This activity turned out to be commonly and frequently used, occur in different forms, and its intensity and course be dependent on: gender, level of music education, frequency of music listening, self-narrative inclination, language of the lyrics, and genre of related music pieces. The most common circumstances of relating music pieces to oneself and one’s life and mood influences on this process were described. Moreover, it was confirmed that respondents show preference for relatable pieces of music and notice the influence of music on their perception of life events. Finally, the meaning of the research and its limitations were addressed.
dc.abstract.plMuzyka pełni wiele różnorodnych istotnych funkcji w życiu człowieka. Między innymi bywa wykorzystywana jako kontekstowa wskazówka interpretacyjna i pamięciowa w procesie kształtowania własnej tożsamości czy percepcji zdarzeń życiowych. W celu lepszego poznania zjawiska odnoszenia tekstów i melodii utworów muzycznych do siebie i swojego życia, przeprowadzono badanie eksploracyjne ilościowo-jakościowe na 366 osobach poprzez kwestionariusz online. Aktywność ta okazała się wyjątkowo powszechna i często stosowana, przyjmująca różne formy, a jej nasilenie i przebieg zależne m.in. od płci, poziomu edukacji muzycznej, częstotliwości słuchania muzyki, nasilenia inklinacji autonarracyjnej, słuchanych gatunków muzycznych, a także języka czy gatunku odnoszonych utworów. Opisano najczęstsze okoliczności odnoszenia do siebie i swojego życia utworów muzycznych oraz wpływ nastroju na przebieg tego procesu. Ponadto potwierdzono też, że badani bardziej lubią odnoszone do życia utwory i dostrzegają wpływ muzyki na percepcję zdarzeń w swoim życiu. Na koniec omówiono znaczenie badania oraz jego ograniczenia.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Psychologii
dc.contributor.authorNowicka, Ariana
dc.date.accessioned2025-01-20T15:03:50Z
dc.date.available2025-01-20T15:03:50Z
dc.date.defence2024-10-15
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-08-30
dc.description.promoterCzerniawska, Ewa
dc.description.reviewerKobylińska, Dorota
dc.description.reviewerCzerniawska, Ewa
dc.identifier.apd235843
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/166022
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.enmusic
dc.subject.encontext cue
dc.subject.enmemory cue
dc.subject.eninterpretation cue
dc.subject.enidentity
dc.subject.ennarrative
dc.subject.enperception
dc.subject.enself-narrative inclination
dc.subject.enself-reference
dc.subject.plmuzyka
dc.subject.plwskazówka kontekstowa
dc.subject.plwskazówka pamięciowa
dc.subject.plwskazówka interpretacyjna
dc.subject.pltożsamość
dc.subject.plnarracja
dc.subject.plpercepcja
dc.subject.plinklinacja autonarracyjna
dc.subject.plodniesienia do self
dc.titleMuzyka jako kontekstowa wskazówka interpretacyjna i pamięciowa w procesie kształtowania własnej tożsamości i percepcji zdarzeń życiowych
dc.title.alternativeMusic as a context cue: interpretation cue and memory cue in the process of identity development and perception of life events
dc.typeMasterThesis
dspace.entity.typePublication