Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja
Tematyka queer w materiałach dydaktycznych przeznaczonych do nauki języka polskiego jako obcego. Propozycje programowe
dc.abstract.pl | Głównym celem pracy było zaproponowanie wyboru treści uzupełniających do podręczników z serii Hurra! Po polsku autorstwa Agnieszki Dixon, Agnieszki Jasińskiej, Małgorzaty Małolepszej oraz Anety Szymkiewicz, które służyłyby wprowadzeniu do publikacji reprezentacji społeczności queer. Zamiar ten związany był z obserwacją, że żadne z dostępnych na rynku materiałów do nauki języka jako obcego nie uwzględniają zagadnień związanych z osobami LGBTQIA+, podczas gdy stanowią one coraz lepiej widoczną, zróżnicowaną grupę społeczną, która zasługuje na poszanowanie swojej odmienności oraz uznanie prawa do godności. Sprzyjać temu może naturalizacja obecności osób nieheteronormatywnych w podręcznikach, która sprzyja wyrobieniu przyzwyczajenia, że ludzi takich można spotkać w różnych sytuacjach społecznych i warto wykazać się w stosunku do nich postawą otwartą. Autorka wybiera tę konkretną serię wydawniczą ze względu na cechującą ją otwartość światopoglądową oraz tendencję do przełamywania negatywnych stereotypów, związanych przede wszystkim z płcią kulturową i narodowością. Stąd też stanowiła ona oczywisty wybór, cechujący się największą podatnością na uwzględnienie reprezentacji społeczności queer. Opracowane przez autorkę zadania oraz materiały teoretyczne służą kształtowaniu zarówno kompetencji językowych, jak i kulturowych. Pośród pierwszych z nich znajdują się umiejętności rozpoznawania oraz stosowania form języka inkluzywnego, w tym osobatywów, iksatywów i neutratywów. Pośród drugich występują nabycie znajomości historii narodzin ruchu na rzecz osób LGBTQIA+, a także poznanie ważnych dla tej wspólnoty osób, miejsc, świąt i obyczajów. Zasadniczą część wywodu autorka poprzedziła wstępem teoretycznym, służącym doprecyzowaniu pojęć, sformułowaniu problemu badawczego oraz opisem ogólnym serii podręczników, która stała się obszarem jej zainteresowania. |
dc.affiliation | Uniwersytet Warszawski |
dc.affiliation.department | Wydział Polonistyki |
dc.contributor.author | Penkalla, Wiktoria |
dc.date.accessioned | 2025-01-09T11:37:01Z |
dc.date.available | 2025-01-09T11:37:01Z |
dc.date.defence | 2024-12-16 |
dc.date.issued | 2024 |
dc.date.submitted | 2024-12-03 |
dc.description.promoter | Kajak, Piotr |
dc.description.reviewer | Kajak, Piotr |
dc.description.reviewer | Potasińska, Paulina |
dc.identifier.apd | 237510 |
dc.identifier.uri | https://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/160992 |
dc.language | pl |
dc.language.other | en |
dc.publisher | Uniwersytet Warszawski |
dc.rights | ClosedAccess |
dc.subject.pl | glottodydaktyka |
dc.subject.pl | Hurra! Po polsku |
dc.subject.pl | język inkluzywny |
dc.subject.pl | nauczanie języka polskiego jako obcego |
dc.subject.pl | LGBTQIA+ |
dc.subject.pl | kompetencja kulturowa |
dc.subject.pl | queer |
dc.title | Tematyka queer w materiałach dydaktycznych przeznaczonych do nauki języka polskiego jako obcego. Propozycje programowe |
dc.title.alternative | Queer themes in teaching materials intended for learning Polish as a foreign language. Program proposals |
dc.type | MasterThesis |
dspace.entity.type | Publication |