Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Tematyka queer w materiałach dydaktycznych przeznaczonych do nauki języka polskiego jako obcego. Propozycje programowe

Uproszczony widok
dc.abstract.plGłównym celem pracy było zaproponowanie wyboru treści uzupełniających do podręczników z serii Hurra! Po polsku autorstwa Agnieszki Dixon, Agnieszki Jasińskiej, Małgorzaty Małolepszej oraz Anety Szymkiewicz, które służyłyby wprowadzeniu do publikacji reprezentacji społeczności queer. Zamiar ten związany był z obserwacją, że żadne z dostępnych na rynku materiałów do nauki języka jako obcego nie uwzględniają zagadnień związanych z osobami LGBTQIA+, podczas gdy stanowią one coraz lepiej widoczną, zróżnicowaną grupę społeczną, która zasługuje na poszanowanie swojej odmienności oraz uznanie prawa do godności. Sprzyjać temu może naturalizacja obecności osób nieheteronormatywnych w podręcznikach, która sprzyja wyrobieniu przyzwyczajenia, że ludzi takich można spotkać w różnych sytuacjach społecznych i warto wykazać się w stosunku do nich postawą otwartą. Autorka wybiera tę konkretną serię wydawniczą ze względu na cechującą ją otwartość światopoglądową oraz tendencję do przełamywania negatywnych stereotypów, związanych przede wszystkim z płcią kulturową i narodowością. Stąd też stanowiła ona oczywisty wybór, cechujący się największą podatnością na uwzględnienie reprezentacji społeczności queer. Opracowane przez autorkę zadania oraz materiały teoretyczne służą kształtowaniu zarówno kompetencji językowych, jak i kulturowych. Pośród pierwszych z nich znajdują się umiejętności rozpoznawania oraz stosowania form języka inkluzywnego, w tym osobatywów, iksatywów i neutratywów. Pośród drugich występują nabycie znajomości historii narodzin ruchu na rzecz osób LGBTQIA+, a także poznanie ważnych dla tej wspólnoty osób, miejsc, świąt i obyczajów. Zasadniczą część wywodu autorka poprzedziła wstępem teoretycznym, służącym doprecyzowaniu pojęć, sformułowaniu problemu badawczego oraz opisem ogólnym serii podręczników, która stała się obszarem jej zainteresowania.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Polonistyki
dc.contributor.authorPenkalla, Wiktoria
dc.date.accessioned2025-01-09T11:37:01Z
dc.date.available2025-01-09T11:37:01Z
dc.date.defence2024-12-16
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-12-03
dc.description.promoterKajak, Piotr
dc.description.reviewerKajak, Piotr
dc.description.reviewerPotasińska, Paulina
dc.identifier.apd237510
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/160992
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.plglottodydaktyka
dc.subject.plHurra! Po polsku
dc.subject.pljęzyk inkluzywny
dc.subject.plnauczanie języka polskiego jako obcego
dc.subject.plLGBTQIA+
dc.subject.plkompetencja kulturowa
dc.subject.plqueer
dc.titleTematyka queer w materiałach dydaktycznych przeznaczonych do nauki języka polskiego jako obcego. Propozycje programowe
dc.title.alternativeQueer themes in teaching materials intended for learning Polish as a foreign language. Program proposals
dc.typeMasterThesis
dspace.entity.typePublication