Integration of Iraqi immigrants in Poland and Denmark - a comparative study

Autor
Gharagozlou, Kourosh
Promotor
Walczak, Bartłomiej
Switat, Mustafa
Data publikacji
2024-10-30
Abstrakt (PL)

Wojny, prześladowania, dyskryminacja i głód na Bliskim Wschodzie oraz Afryce spowodowały mobilność 65,3 miliona ludzi, co oznacza największy kryzys migracyjny od II wojny światowej. Wielu z tych migrantów osiedliło się w sąsiednich krajach, ale liczni jako punkt docelowy wybrało Europę, pomimo surowej polityki migracyjnej i integracyjnej obowiązującej w krajach UE. Przedstawiana praca ma na celu zbadanie i porównanie procesów integracji migrantów z Iraku w Danii i w Polsce w celu określenia, jakie czynniki wpływają na proces integracji społecznej tej szczególnej grupy. Ogólne ramy teoretyczne badania porównawczego zaczerpnięto z prac Geerta Hofstede i Mary Douglas. Teorie te pomagają w zrozumieniu różnic i podobieństw między migrantami a społeczeństwami przyjmującymi. W analizie procesu integracji kluczową rolę odgrywają prace Jana Delheya, Wolfganga Bosswicka, Friedricha Heckmanna i Anthony'ego Giddensa. Dzięki temu opracowaniu mam nadzieję zebrać nowe informacje o wyzwaniach stających przez migrantami w procesie integracji. Liczę, że pomoże to w osiągnięciu lepszego wzajemnego zrozumienia między duńską lub polską ludnością a irackimi migrantami i może pomóc politykom kraju przyjmującego stworzyć lepszą politykę, która ułatwi życie migrantów. W ramach swoich badań przyglądałem się poziomowi integracji migrantów w strefie publicznej i prywatnej oraz próbowałem zidentyfikować czynniki, które wpływają na ten proces. W szczególności przeanalizowałam rolę komunikacji międzykulturowej, w tym specyficzne kulturowo użycie języka, znaczenie różnic i orientacji kulturowych (konceptualizowanych według ram Hofstede i Douglas), a także wpływ dyskursu publicznego. W badaniach terenowych zastosowałem strategię mieszaną. Ogólny kontekst kulturowy został opisany na podstawie European Value Study (2017). Moja praca terenowa składała się z 22 indywidualnych wywiadów pogłębionych z irackimi migrantami w Polsce i 25 w Danii. Obydwie próby były dobierane metodą kuli śnieżnej. Wywiady „twarzą w twarz” pozwoliły mi poznać doświadczenia migrantów w kraju przyjmujących, ich postrzeganie polityki migracyjnej i integracyjnej oraz lokalnej kultury i społeczności. Analiza danych jakościowych pokazała, że migranci generalnie łatwiej integrują się ze społeczeństwem polskim niż duńskim. Poziom integracji w sferze publicznej i prywatnej był wyższy, a doświadczenia praktyk dyskryminacyjnych – niższe. Było to zaskakujące, biorąc pod uwagę, że EVS wykazywał mniejszą otwartość grupową i mniejszy udział postaw aprobacyjnych wobec migrantów w Polsce. Jednym z możliwych wyjaśnień jest różnica między abstrakcyjną deklaracją w ankiecie a rzeczywistymi interpersonalnymi interakcjami z Innymi. Moje badania wykazały jednak, że imigranci z Iraku doświadczają w Polsce mniejszego dystansu kulturowego niż w Danii. Spowodowane jest to bardziej indywidualną i męską (w rozumieniu Hofstede) specyfiką kultury polskiej niż duńskiej. Osadzone kulturowo użycie języka, w szczególności nadużywanie ironii i sarkazmu przez Duńczyków, sprawiło, że integracja w tym ostatnim kraju stała się bardziej wymagająca dla moich rozmówców.

Abstrakt (EN)

Wars, persecution, discrimination, and famine in the Middle East and Africa displaced 65.3 million people, making it the largest migration crisis the world has seen since World War 2. Many of these migrants settled in neighbouring countries, but many chose to migrate into Europe despite the strict migration and integration policies in place in EU countries. This study aims to explore and compare Iraqi migrant integration in Denmark and Poland, two major host countries in the EU, with the goal of determining what factors facilitate and prevent the process of social integration for migrants. Specifically, it investigates the challenges of integration, refugee trauma and PTSD, and migrant experiences in Poland and Denmark. With this study, I hope to spread information about the challenge’s migrants face throughout the process of integration. Doing so may lead to more understanding between Danish or Polish locals and Iraqi migrants and may help host country politicians create better policies that make migrant life easier. This study gathers information from a large theoretical framework made up of many integration theories and country comparison theories. These include Jan Delhey's ideas on social integration as the extent and intensity that elements in a society interact with each other (Delhey, 2004, p.14), Wolfgang Bosswick and Friedrich Heckmann’s theory that integration can only take place after migrants adapt to fit in with different aspects of the host country (Bosswick & Heckmann, 2006, p.10), and Anthony Gidden’s three integration models: assimilation, melting pot and cultural pluralism. (Giddens & Sutton, 2009, p. 643). The analysis of these different theories in the present study helps to reveal aspects and challenges of migrant life, as well as the positive and negative effects on migrants. After discussing different types of integration and the general challenges migrants may face, one particular challenge, PTSD, is focused on. According to data collected by the Danish Refugee Council, 13-25% of traumatized refugees in Denmark have been diagnosed with PTSD. (Jensen, 2019, p.23). Since many Middle Eastern migrants and refugees come from war-stricken countries, there is a high chance that they have experienced trauma and are likely to develop PTSD because of this. PTSD is a very widespread issue among the migrant population, so I chose to ask the interviewees about their own experiences with PTSD. In doing so, I discovered that four of the interviewees suffer from the effects of PTSD. Besides PTSD being a difficult illness to deal with, finding good PTSD treatment can be even harder depending on what country the migrant is in. To determine which country, Poland or Denmark, provides Iraqi migrants with better opportunities for integration, the country comparison theories of Geert Hofstede and Mary Douglas were used. Hofstede's cultural dimensions theory uses six cultural dimensions to analyse and compare the cultural and societal norms of different countries. The dimensions individualism vs. collectivism and masculinity vs. femininity provided the most relevant comparison between Poland, Denmark and Iraq, so those are the two dimensions this study focuses on. Mary Douglas's grid-group theory is like Hofstede's cultural dimensions theory in that it can also be used to compare and classify the cultures of different countries. Her grid-group chart is split into four sections labeled "Fatalist", "Hierarchist", "Individualist" and "Egalitarian". These terms are used to classify countries based on where on the chart they are placed according to their grid and group measurements. Group measures individualism within a society and is measured horizontally. (Douglas, 1970, pp.13,159). Grid measures the extent to which rules regulate peoples' lives and is measured vertically. (Douglas, 1970; see also: Offermans, 2010, p.9).

Słowa kluczowe PL
integracja społeczna
migranci z Iraku
komunikacja międzykulturowa
spójność społeczna
mieszane metody badawcze
PTSD
Inny tytuł
Integracja irackich imigrantów w Polsce i Danii - studium porównawcze
Data obrony
2024-11-26
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty