Licencja
Foreign language teachers' instructional practices connected with Universal Design for Learning
Abstrakt (PL)
Praca koncentruje się na badaniu przekonań nauczycieli na temat stosowania zasad uniwersalnego projektowania w edukacji. Temat ten jest istotny ze względu na rosnącą różnorodność uczniów i potrzebę dostosowania się do indywidualnych potrzeb i możliwości każdego ucznia. UDL to ramy, które zapewniają równy dostęp do nauki wszystkim uczniom. W pierwszej części pracy skupiono się na teorii związanej ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Następnie scharakteryzowano uniwersalne projektowanie w edukacji, omawiając główne założenia i cele tego podejścia. Następnie omówiono skuteczność stosowania UDL w klasie oraz znaczenie przekonań nauczycieli na temat ich praktyk dydaktycznych w kontekście stosowania zasad UDL. Druga część tej pracy magisterskiej koncentruje się na szczegółowym opisie przeprowadzonego badania. Polegało ono na ankietowaniu grupy nauczycieli języków obcych, którzy pracowali w różnych instytucjach edukacyjnych. Kwestionariusze pomogły zebrać dane na temat przekonań nauczycieli na temat UDL. Ponadto zbadano, czy pewne zmienne demograficzne wpływają na częstotliwość stosowania UDL w klasie. Celem badania było zbadanie przekonań nauczycieli na temat ich praktyk nauczania związanych z wykorzystaniem UDL w ich klasach. Ich przekonania mogły się różnić ze względu na zmienne demograficzne. Aby przeprowadzić jak najdokładniejsze badanie, wykorzystano zmienne demograficzne, takie jak doświadczenie w nauczaniu, miejsce zatrudnienia, lokalizacja miejsca pracy, klasy, w których nauczyciele uczą przez większość godzin pracy, oraz płeć. Wyniki analizy ankiety wykazały, że przekonania nauczycieli na temat UDL są zgodne z założeniami zasad tej struktury. Za pomocą kwestionariusza stwierdzono, że zmienne demograficzne, takie jak doświadczenie w nauczaniu, miejsce zatrudnienia i lokalizacja miejsca pracy, wpływają na stosowanie UDL. Natomiast płeć i klasy, w których nauczyciel ma najwięcej godzin dydaktycznych, nie wpływają na stosowanie UDL na lekcjach. Na podstawie analizy wyników można zidentyfikować implikacje dla praktyki nauczania nauczycieli języków obcych. Istnieje potrzeba zapewnienia odpowiedniego wsparcia i szkoleń, aby umożliwić nauczycielom skuteczne wdrażanie zasad UDL w ich klasach. Ponadto praca ta może przyczynić się do większego skupienia się nauczycieli na UDL. W ten sposób nauczyciele mogą wpływać na rozwój materiałów dydaktycznych i narzędzi wspierających nauczanie języków obcych. Wyniki badania sugerują, że UDL w edukacji językowej może przyczynić się do bardziej integracyjnego i otwartego środowiska uczenia się, które sprzyja efektywnemu uczeniu się wszystkich uczniów, niezależnie od ich cech i potrzeb.
Abstrakt (EN)
The thesis focuses on exploring teachers' beliefs about the application of principles of the Universal Design for Learning in their teaching practice. This topic is relevant due to the increasing diversity of learners and the need to adapt to the individual needs and abilities of each learner. UDL is a framework that creates equal access to learning for all students. The first part of the paper presents the theoretical background related to Special Educational Needs. This is followed by a characterisation of Universal Design for Learning, discussing the main assumptions and goals of this approach. This is followed by the effectiveness of the use of UDL in the classroom and the importance of teachers' beliefs about their teaching practices in the context of using UDL principles. The second part of the thesis focuses on a detailed description of the study. The research in this thesis consisted of surveying a group of language teachers who worked in different educational institutions. The questionnaires helped to collect data on teachers' beliefs about UDL. In addition, it explored whether certain demographic variables affect the frequency of UDL use in the classroom. The purpose of the study was to investigate teachers' beliefs about their teaching practices related to the use of UDL in their classes. Their beliefs may have differed due to demographic variables. To conduct as accurate a study as possible, demographic variables such as teaching experience, place of employment, the location of the workplace, grades in which teachers teach the most of their working hours, and gender were used. The results of the survey analysis revealed that teachers' beliefs about UDL are consistent with the assumptions of the principles of this framework. Through the questionnaire, demographic variables such as teaching experience, place of employment, and the location of the workplace were found to influence the use of UDL. In contrast, gender and classes in which the teacher has the most teaching hours do not affect the use of UDL in lessons. Based on the analysis of the results, implications for language teachers' teaching practice can be identified. There is a need to provide adequate support and training to enable teachers to effectively implement UDL principles in their classrooms. In addition, this work can contribute to a more teacher focus on UDL. By doing so, educators can influence the development of teaching materials and tools to support language teaching. The findings of the study suggest that UDL in language education can contribute to a more inclusive and open learning environment that fosters effective learning for all students, regardless of their characteristics and needs.