Artykuł w czasopiśmie
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

O tchiloli santomense – saotomejski teatr o zbrodni i karze, czyli “murzyńskie Dziady”

dc.abstract.plMniej znany w Europie i na świecie od fado, sprawowany (jako mieszanina rytuału religijnego i performansu) na wyspach „na krańcu świata”, obrzęd-widowisko tchiloli spełniał podobne, terapeutyczne funkcje. Odprawiane corocznie obrzędy teatru santomeńskiego stały się sugestywnym, taneczno-śpiewnym wyrazem krytyki społecznej, rytualno-magiczną formą walki przymusowych robotników rolnych pracujących na plantacjach kakaowca o prawa obywatelskie, ba, narzędziem naprawy obyczajów, tak w dawnej portugalskiej kolonii, jak i w młodej afrykańskiej republice demokratycznej. W pierwotnej warstwie tekstowej widowisko kulturowe tchiloli wykazuje związek z literaturą renesansowej Portugalii, a konkretnie z twórczością dramatyczną Baltasara Diasa (ok. 1510 – 1558), kontynuatora i naśladowcy Gila Vicente (ok. 1465 – ok. 1536) – ojca teatru portugalskiego oraz tradycją folkloru iberyjskiego i rycerską epiką bohaterską zawartą w Romancero Iberico, która rozproszyła się na cały luzofoński Nowy Świat, dając początek performansom kulturowym w Brazylii, na Wyspach Świętego Tomasza, a nawet sporadycznie w dawnych portugalskich enklawach w Indiach.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.contributor.authorKalewska, Anna
dc.date.accessioned2024-01-25T16:11:28Z
dc.date.available2024-01-25T16:11:28Z
dc.date.issued2021
dc.description.financePublikacja bezkosztowa
dc.description.volume41
dc.identifier.issn2082-0003
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/115341
dc.identifier.weblinkhttp://zupelnieinnyswiat.pl/numery/
dc.languagepol
dc.pbn.affiliationliterary studies
dc.relation.ispartofZupełnie inny świat
dc.relation.pages20-23
dc.rightsClosedAccess
dc.sciencecloudnosend
dc.titleO tchiloli santomense – saotomejski teatr o zbrodni i karze, czyli “murzyńskie Dziady”
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublication