Praca licencjacka
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

“The chance to earn distinction in the European wars seemed a stroke of good fortune”: History and Fate in Stanley Kubrick’s Barry Lyndon

Uproszczony widok
dc.abstract.enBarry Lyndon (1975) remains the only adaptation of William Makepeace Thackeray's novel, which depicts the rise and fall of an Irishman, Redmond Barry. Scholars have written broadly about the visual value of Stanley Kubrick's film, as well as its narration, the utilization of the motifs of time and fate, and the issue of colonialism. The following thesis aims to highlight three aspects of the story: the historical retelling of Barry Lyndon, the theme of fate and the characters' agency, and the place of an individual in historiography. By referring to texts by, among others, Robert Rosenstone, Maria Pramaggiore, and Thomas Allen Nelson, I aim to both develop their theses and propose yet another reading of Kubrick's film. I assume the following theses: Barry Lyndon not only discusses the specifics of the 1970s film industry (as Pramaggiore suggests) and the Enlightenment era, but it also conveys knowledge about certain socio-political tendencies of the decade in which the film was made. Furthermore, I try to demonstrate that the theme of fate, which drives the plot, strongly limits the agency and free will of the characters, while their situation represents certain - less frequently propagates nowadays - way of thinking about history, which would be composed of grand historical events and exceptional individuals.
dc.abstract.plBarry Lyndon (1975) to do tej pory jedyna filmowa adaptacja powieści Williama Makepeace’a Thackeraya, opowiadającej o awansie i upadku Irlandczyka Redmonda Barry’ego. Badacze poświęcili wiele tekstów wizualnym walorom filmu Stanleya Kubricka, a także takim tematom jak narracja, motyw czasu i losu, oraz kolonializm. Niniejsza praca ma na celu nakreślenie trzech wątków opowieści: historyczne odczytanie Barry’ego Lyndona, motyw losu i sprawczość postaci, oraz miejsce jednostki w historiografii. Powołując się na teksty m.in. Roberta Rosenstone’a, Marii Pramaggiore i Thomasa Allena Nelsona, staram się jednocześnie rozwinąć ich tezy, a zarazem zaproponować kolejny sposób na odczytanie filmu Kubricka. Stawiam następujące tezy: Barry Lyndon nie tylko opowiada o specyfice branży filmowej lat 70. (jak sugeruje Pramaggiore) i o czasach Oświecenia, ale przekazuje również wiedzę o pewnych tendencjach społeczno-politycznych dekady, w której film powstał. Oprócz tego staram się wykazać, że dominujący w fabule motyw losu mocno ogranicza sprawczość i wolną wolę postaci, a ich sytuacja reprezentuje pewien, obecnie już rzadziej propagowany, sposób myślenia o historii, która miałaby się składać z wielkich wydarzeń dziejowych oraz wybitnych jednostek.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Neofilologii
dc.contributor.authorKulczewska-Rastaszańska, Weronika
dc.date.accessioned2025-01-20T14:46:04Z
dc.date.available2025-01-20T14:46:04Z
dc.date.defence2024-09-16
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-06-17
dc.description.promoterKrawczyk-Żywko, Lucyna
dc.description.reviewerKrawczyk-Żywko, Lucyna
dc.description.reviewerRutkowski, Paweł
dc.identifier.apd229247
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/165681
dc.languageen
dc.language.otherpl
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.enBarry Lyndon
dc.subject.enhistory
dc.subject.enfate
dc.subject.enStanley Kubrick
dc.subject.enRedmond Barry
dc.subject.plBarry Lyndon
dc.subject.plhistoria
dc.subject.plmotyw losu
dc.subject.plStanley Kubrick
dc.subject.plRedmond Barry
dc.title“The chance to earn distinction in the European wars seemed a stroke of good fortune”: History and Fate in Stanley Kubrick’s Barry Lyndon
dc.title.alternative“Szansa odznaczenia się na polach bitewnych Europy zdawała się być uśmiechem losu”. Historia i motyw losu w 'Barrym Lyndonie' Stanleya Kubricka
dc.typeBachelorThesis
dspace.entity.typePublication