Praca doktorska
Ładowanie...
Miniatura
Licencja

CC-BYCC-BY - Uznanie autorstwa
 

Mapping the factors of increasing the company's value as the basis for managing the value of enterprises from the information and communication technology sector from the USA, the European Union and China

Uproszczony widok
dc.abstract.enDue to the dynamic development of Information and Communication Technology (ICT) in recent years, the phenomenon of an increase in the market value of companies from the ICT sector can be observed. This fact inspired the author to attempt to map the factors influencing the value of the market capitalisation of companies from the ICT sector. As part of the research carried out on a group of 500 largest companies in the ICT sector by revenues in 2008–2017, fixed and random effects models were used, with the Hausman test to confirm the fit of a specific research model. As a result of the research, it was possible to identify the factors and the strength of their impact on the value of the company market capitalisation of the sampled companies. The conducted research was wide-ranging as it took into account the specific subsector (the ICT manufacturing subsector and the ICT services subsector) in which ICT companies operate and their location in one of three geographical regions (the USA, the European Union and China).
dc.abstract.plW związku z dynamicznym rozwojem technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) w ostatnich latach można zaobserwować zjawisko wzrostu wartości rynkowej firm z sektora ICT. Fakt ten zainspirował autora do podjęcia próby zmapowania czynników wpływających na wartość kapitalizacji rynkowej firm z sektora ICT. W ramach badań przeprowadzonych na grupie 500 największych firm sektora ICT według przychodów w latach 2008–2017 wykorzystano modele efektów stałych i losowych, z testem Hausmana w celu potwierdzenia dopasowania określonego modelu badawczego. W wyniku przeprowadzonych badań udało się zidentyfikować czynniki oraz siłę ich wpływu na wartość kapitalizacji rynkowej spółek objętych próbą. Przeprowadzone badania miały szeroki zakres, ponieważ uwzględniały specyfikę podsektora (podsektor produkcji ICT i podsektora usług ICT), w którym działają firmy ICT oraz ich lokalizację w jednym z trzech regionów geograficznych (USA, Unia Europejska i Chiny).
dc.affiliation.departmentWydział Zarządzania
dc.contributor.authorChmielewski, Wojciech
dc.date.accessioned2022-07-14T10:23:39Z
dc.date.available2022-07-14T10:23:39Z
dc.date.defence2022-04-06
dc.date.issued2022-07-14
dc.description.additionalLink archiwalny https://depotuw.ceon.pl/handle/item/4259
dc.description.promoterPostuła, Marta
dc.description.promoterCieślik, Rafał
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/4259
dc.language.isoen
dc.rightsCC-BY
dc.rights.uriCC-BY
dc.subject.enIntellectual Capital
dc.subject.enenterprise value
dc.subject.enValue-Based Management
dc.subject.encompany market capitlisation
dc.subject.enICT sector
dc.subject.enInformation and Communication Technology
dc.subject.plkapitał intelektualny
dc.subject.plzarządzanie wartością przedsiębiorstwa
dc.subject.plkapitalizacja rynkowa przedsiębiorstw
dc.subject.plsektor ICT
dc.subject.pltechnologie informacyjno-komunikacyjne
dc.titleMapping the factors of increasing the company's value as the basis for managing the value of enterprises from the information and communication technology sector from the USA, the European Union and China
dc.title.alternativeMapowanie czynników wzrostu wartości firmy jako podstawa zarządzania wartością przedsiębiorstw z sektora technologii informacyjnych i komunikacyjnych z USA, Unii Europejskiej i Chin
dc.typeDoctoralThesis
dspace.entity.typePublication