Artykuł w czasopiśmie
Brak miniatury
Licencja
Od bajki do informacji – rola akcentu iloczasowego w czytaniu telewizyjnych serwisów informacyjnych
cris.lastimport.scopus | 2024-02-12T19:45:06Z |
dc.abstract.pl | Zadaniem serwisów informacyjnych jest przede wszystkim informowanie. Jednakże współcześnie istotna stała się także umiejętność przykuwania uwagi odbiorcy, a także jej utrzymania. Cel: Celem artykułu jest opisanie jednego ze środków prozodii języka polskiego, służącego wyrażaniu emocji, co stało się częścią sposobu czytania współczesnych serwisów informacyjnych, mającym związek z troską o utrzymanie uwagi widza. Wyniki i wnioski: Środkiem tym jest akcent iloczasowy, który w czytaniu informacji pojawił się współcześnie, czego przykłady zostały przytoczone w artykule. Dla porównania podano również przykłady serwisów informacyjnych prezentowanych w latach 90. ubiegłego wieku, kiedy ten akcent nie był wykorzystywany. Jest to związane ze zmianami, jakie zaszły w obrębie komunikowania medialnego, nakierowanego na wyrażanie emocji, do czego doskonale może zostać wykorzystany właśnie akcent iloczasowy. Metody badań: Analiza roli tego akcentu polegała na obejrzeniu około 200 wydań współczesnych telewizyjnych serwisów informacyjnych, wskazaniu miejsc ich występowania oraz opisaniu sposobu ich wykorzystania przez dziennikarzy czytających wiadomości. Spostrzeżenia poczynione w czasie badań mogą posłużyć jako element warsztatu pracy dziennikarza, który musi dbać o poszczególne środki prozodyjne, czyli akcentowanie (w tym akcent iloczasowy), zróżnicowaną linię intonacyjną, dynamikę, rytm, tempo. Wartość poznawcza artykułu: Umiejętne wykorzystanie wymienionych elementów przyczynia się do budowania przez dziennikarza wizerunku profesjonalisty, jak również może wpływać na większe zainteresowanie odbiorców przekazywanymi treściami. Jednym z elementów prozodii, służącym wyrażaniu emocji, jest akcent iloczasowy, którego dotyczy niniejszy artykuł. |
dc.affiliation | Uniwersytet Warszawski |
dc.contributor.author | Bloch, Jagoda |
dc.date.accessioned | 2024-01-25T15:15:25Z |
dc.date.available | 2024-01-25T15:15:25Z |
dc.date.copyright | 2020-06-01 |
dc.date.issued | 2020 |
dc.description.accesstime | AT_PUBLICATION |
dc.description.finance | Publikacja bezkosztowa |
dc.description.number | 3 |
dc.description.version | FINAL_PUBLISHED |
dc.description.volume | 21 |
dc.identifier.doi | 10.33077/UW.24511617.MS.2020.3.226 |
dc.identifier.issn | 1641-0920 |
dc.identifier.uri | https://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/114414 |
dc.identifier.weblink | https://studiamedioznawcze.eu/index.php/studiamedioznawcze/article/download/226/188 |
dc.language | pol |
dc.pbn.affiliation | social communication and media studies |
dc.relation.ispartof | Studia Medioznawcze |
dc.relation.pages | 639-648 |
dc.rights | CC-BY-NC |
dc.sciencecloud | nosend |
dc.subject.pl | akcent iloczasowy, akcentowanie, prozodia, telewizyjny serwis informacyjny, zachowania wokalne |
dc.title | Od bajki do informacji – rola akcentu iloczasowego w czytaniu telewizyjnych serwisów informacyjnych |
dc.type | JournalArticle |
dspace.entity.type | Publication |