Artykuł w czasopiśmie
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Praca informatyka w ocenie studentów kierunków ekonomicznych

Uproszczony widok
dc.abstract.enThe main purpose of this article is to present students’ preferences and expectations related to possible future work in the IT profession. At the beginning of the article, the students’ perception of the current situation and market conditions in which IT specialists operate and the development trends in the context of the challenges, hopes and fears related to performing work related to IT, were analyzed. In addition, the barriers and determinants of the choice of this profession were examined. Shortcomings in higher education in this area and ways to overcome them in achieving the position of IT specialists were also discussed. An additional element was to examine the perception of the IT profession compared to the other most popular professions now and in the future. The study was conducted by the CAWI method among students of selected, leading economics universities in Poland. The questionnaire was available to respondents on the servers of the Faculty of Management at the University of Warsaw. Discussion of the results was carried out and synthetic conclusions were drawn, referring to particular aspects of the conducted research. Recommendations regarding the educational options for students of selected economical universities wishing to work in the IT profession were formulated. Research limitations and directions of future work in this field have been defined.
dc.abstract.plGłównym celem niniejszego artykułu jest przedstawienie preferencji i oczekiwań studentów, związanych z ewentualnym podjęciem w przyszłości pracy w zawodzie informatyka. Analizie poddano postrzeganie przez studentów aktualnej sytuacji i warunków rynkowych, trendów rozwojowych, wyzwań, nadziei i obaw związanych z wykonywaniem pracy związanej z informatyką. Zbadano także bariery i uwarunkowania wyboru tego zawodu. Omówiono ponadto niedociągnięcia w szkolnictwie wyższym w tym zakresie oraz sposoby ich przezwyciężenia w osiąganiu przez studentów pozycji specjalistów IT. Badanie przeprowadzono metodą CAWI wśród studentów wybranych uczelni ekonomicznych w Polsce. Przeprowadzono dyskusję uzyskanych wyników i wyciągnięto wnioski, odnoszące się do poszczególnych aspektów prowadzonych badań. Sformułowano rekomendacje dotyczące oferty edukacyjnej dla studentów wybranych uczelni ekonomicznych pragnących pracować w zawodzie IT.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.contributor.authorParys, Tomasz
dc.contributor.authorChmielarz, Witold
dc.date.accessioned2024-01-25T17:17:46Z
dc.date.available2024-01-25T17:17:46Z
dc.date.issued2018
dc.description.financeNie dotyczy
dc.description.number1
dc.description.volume47
dc.identifier.doi10.15611/IE.2018.1.01
dc.identifier.issn1507-3858
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/116750
dc.identifier.weblinkhttps://www.dbc.wroc.pl/dlibra/publication/102643
dc.languagepol
dc.pbn.affiliationmanagement and quality studies
dc.relation.ispartofInformatyka Ekonomiczna
dc.relation.pages9-21
dc.rightsClosedAccess
dc.sciencecloudnosend
dc.subject.enIT specialist competences
dc.subject.enIT education
dc.subject.endeterminants and barriers of IT specialist career
dc.subject.enIT professions in Poland
dc.subject.plkompetencje informatyka
dc.subject.pledukacja informatyczna
dc.subject.pldeterminanty i bariery kariery informatyka
dc.subject.plzawód informatyka w Polsce
dc.titlePraca informatyka w ocenie studentów kierunków ekonomicznych
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublication