Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

La storia di Ghismonda: dalla novella alla tragedia rinascimentale

Autor
Leśniak, Dominika
Promotor
Dygul, Jolanta
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Niniejsza praca stanowi analizę porównawczą dwóch tekstów literackich: noweli pierwszej dnia czwartego „Dekameronu” średniowiecznego autora Giovanniego Boccaccia opowiadającej historię o salernitańskiej księżniczce Ghismondzie oraz renesansowej tragedii „Panfila” poety Antonia Cammellego, który jako pierwszy wykorzystał gatunek nowelistyczny jako bazę dla akcji tragicznej. Celem konfrontacji jest ukazanie różnic jakie wprowadza twórca renesansowy na drodze transformacji noweli w tekst tragiczny. W pierwszym rozdziale przedstawiono źródła, z których czerpał Boccaccio tworząc swoją nowelę. W tej części pracy znajduje się także streszczenie oraz analiza opowiadania tego XIV-wiecznego pisarza. Na końcu rozdziału ukazuje się recepcję historii o Ghismondzie w humanizmie i renesansie. W drugiej części pracy prezentuje się biografię twórcy Antonia Cammellego i podaje się informacje o jego dziele „Panfila”. Przedstawia się także streszczenie tragedii, jej analizę oraz porównuje się ją z nowelą o Ghismondzie, co pozwala pokazać zmiany wprowadzone przez renesansowego poetę.

Abstrakt (EN)

This thesis is a comparative analysis of two literary texts: the first novella of the Fourth Day of the Decameron by the medieval author Giovanni Boccaccio, which tells the story of the Salernitan princess Ghismonda, and the Renaissance tragedy Filostrato e Panfila by the poet Antonio Cammelli, who was the first to use the novella genre as a basis for tragic action. The aim of the comparison is to highlight the differences introduced by the Renaissance author in the transformation of the novella into a tragic text. In the first chapter, I present the sources that Boccaccio drew upon in creating his novella. This section of the work also includes a summary and analysis of the story by this fourteenth-century writer. At the end of the chapter, is discussed the reception of the story of Ghismonda in Humanism and the Renaissance. In the second part of the thesis I present the biography of the author Antonio Cammelli and I provide information about his work Filostrato e Panfila. I also focus on a summary of the tragedy and its analysis, and I compare it with the novella of Ghismonda, which highlights the changes introduced by the Renaissance poet.

Abstrakt (inny)

La presente tesi mira a fare un’analisi comparativa di due testi letterari: la novella prima della quarta giornata del “Decameron” dell’autore medievale Giovanni Boccaccio, che racconta la storia di una principessa salernitana di nome Ghismonda, e la tragedia rinascimentale “Filostrato e Panfila” del poeta Antonio Cammelli, che, come il primo, utilizza il genere novellistico come base per l’azione tragica. L'obiettivo del confronto è quello di mostrare le differenze introdotte dall'autore rinascimentale nel processo di trasformazione della novella in un testo tragico. Nel primo capitolo vengono presentate le fonti da cui Boccaccio attinge per creare la sua novella. In questa parte del lavoro si trovano anche il riassunto e l'analisi del racconto di questo scrittore trecentesco. Alla fine del capitolo viene mostrata la ricezione della storia di Ghismonda nell'Umanesimo e nel Rinascimento. Nella seconda parte del lavoro si riporta la biografia dell'autore Antonio Cammelli e vengono fornite informazioni sulla sua opera “Filostrato e Panfila”. Sono elaborati anche un riassunto della tragedia, la sua analisi e un confronto con la novella di Ghismonda, il che permette di evidenziare le modifiche apportate dal poeta rinascimentale.

Słowa kluczowe PL
nowela
tragedia
Giovanni Boccaccio
Antonio Cammelli
porównanie
Ghismonda
Panfila
dramat
Inny tytuł
Historia Ghismondy: od noweli do tragedii renesansowej
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-09-10
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty