Licencja
A comparison of two approaches to teaching grammar of a foreign language: meaning-based instruction vs form-based instruction
Abstrakt (PL)
Praca ma na celu porównanie podejścia do nauczania gramatyki opartego na znaczeniu i formie. Głównym założeniem pracy jest to, że podejście do nauczania gramatyki, które skupia się na znaczeniu danej struktury gramatycznej, jest bardziej wydajne niż nauka samych zastosowanych form bez zrozumienia, dlaczego zostały one użyte w pierwszej kolejności. Praca przedstawia różne metody i podejścia do nauczania języka obcego i to, jak łączą się one ze wspomnianym wyżej podejściem opartym na znaczeniu i formie w nauczaniu gramatyki. Drugi rozdział definiuje oba podejścia, jednocześnie pokazując czym się od siebie różnią. W dalszej części pracy omówione zostały różnice między nauką wiadomą i niewiadomą oraz ich znaczenie dla omawianej kwestii. Dodatkowo, zostały przytoczone badania takich autorów jak: Patsy M. Ligthbown, Nina Spada, Bill VanPatten oraz Richard Schmidt. Rozdział trzeci jest poświęcony eksperymentowi przeprowadzonemu na 34 uczniach. Uzyskane wyniki dowiodły, że różnica w wynikach uczniów nauczanych za pomocą podejścia opartego na znaczeniu oraz podejścia opartego na formie jest nieznaczna
Abstrakt (EN)
This paper aims to compare meaning-based and form-based approaches towards grammar teaching. The main assumption is that an approach that is based more on the meaning of a grammatical structure is more efficient than learning the forms used alone without understanding why they were used in the first place. The paper presents different methods and approaches applied to teach a foreign language, including information about their relevance to the aforementioned meaning and form-based approach towards teaching grammar. The second chapter defines the two approaches while showing how they differ from each other. The following section is dedicated to the differences between implicit and explicit teaching learning and its importance for the meaning and form-based approaches. Articles written by authors such as Patsy M. Ligthbown, Nina Spada, Bill VanPatten and Richard Schmidt are referred to. Chapter three is devoted to an experiment conducted on 34 students. The results obtained proved that there was little difference in the performance of students taught using a meaningbased approach and a form-based approach