Praca licencjacka
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

A Comparative Study of Selected English and Polish Reviews of Twin Peaks Season 3 from the Appraisal Model Perspective

Uproszczony widok
dc.abstract.enThe aim of this B.A. thesis is to conduct a comparative analysis of selected English and Polish reviews of the third season of the television series Twin Peaks from the Appraisal Model perspective. This analysis also aims to discover potential differences in the way English and Polish authors express their opinions and emotions. The paper consists of two chapters. The first chapter describes theoretical issues such as discourse, Discourse Analysis and evaluation. It also discusses the review as a genre and presents the Appraisal Model created by J.R. Martin and P.R.R. White (2005), which provides the basis for the analytical part of this thesis. In the second, analytical chapter, fragments of reviews in Polish and English are grouped according to the categories of the Appraisal Model, and analysed in terms of their belonging to the subcategories of this framework. It is also described whether these examples are positive, negative or neutral. Furthermore, it is specified whether the authors express their opinions explicitly or implicitly.
dc.abstract.plCelem niniejszej pracy licencjackiej jest przeprowadzenie porównawczej analizy wybranych angielskich i polskich recenzji trzeciego sezonu serialu Twin Peaks z perspektywy modelu Oceny. Analiza ta ma na celu odkrycie potencjalnych różnic w sposobie wyrażania opinii oraz emocji przez autorów anglojęzycznych i polskojęzycznych. Praca składa się z dwóch rozdziałów. W pierwszym opisane zostały zagadnienia teoretyczne takie jak dyskurs, Analiza Dyskursu czy ewaluacja. Omówiono w nim także recenzję jako gatunek oraz przedstawiono model Oceny opracowany przez J.R. Martina i P.R.R. White’a (2005), który stanowi podstawę części analitycznej tej pracy. W drugim, analitycznym rozdziale pogrupowane zostały fragmenty recenzji w języku polskim i angielskim zgodnie z kategoriami modelu Oceny, oraz przeanalizowane pod względem ich przynależności do podkategorii tego modelu. Opisano także, czy te przykłady mają charakter pozytywny, negatywny czy neutralny. Ponadto określono, czy autorzy wyrażają opinie w sposób eksplicytny czy implicytny.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Lingwistyki Stosowanej
dc.contributor.authorPniewska, Aleksandra
dc.date.accessioned2025-01-09T12:49:07Z
dc.date.available2025-01-09T12:49:07Z
dc.date.defence2024-07-02
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-06-13
dc.description.promoterKonik, Tomasz
dc.description.reviewerKowalski, Grzegorz
dc.description.reviewerKonik, Tomasz
dc.identifier.apd231026
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/164806
dc.languageen
dc.language.otherpl
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.endiscourse
dc.subject.endiscourse analysis
dc.subject.enevaluation
dc.subject.enreviews
dc.subject.enAppraisal Model
dc.subject.pldyskurs
dc.subject.planaliza dyskursu
dc.subject.plewaluacja
dc.subject.plrecenzje
dc.subject.plmodel Oceny
dc.titleA Comparative Study of Selected English and Polish Reviews of Twin Peaks Season 3 from the Appraisal Model Perspective
dc.title.alternativePorównawcza analiza wybranych angielskich i polskich recenzji trzeciego sezonu Twin Peaks z perspektywy modelu Oceny
dc.typeBachelorThesis
dspace.entity.typePublication