Praca licencjacka
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Functions of wordplay in conversation on the basis of American sitcom Brooklyn Nine-Nine

dc.abstract.enThe aim of this thesis is to analyze functions of wordplay in conversation. Producing a humorous effect is considered the default function of wordplay, while the analysis itself focuses on secondary functions: social ones and others, such as persuasive and motivational ones. Moreover, the theoretical part presents various taxonomies and varieties of wordplay, as well as the sitcom as a genre, with characteristic features of the sitcom discourse and humor mechanisms specific to sitcoms. The second chapter describes the material analyzed, which is the American series Brooklyn Nine-Nine, the method of its selection, and the methods used to conduct its analysis, i.e. the classification of wordplay according to Verena Thaler (2016) and the Smiling Intensity Scale (2016), developed by Gironzetti et al. (2016). The analysis consists of excerpts from conversations between the characters in the series, focusing on the type of wordplay used by the speakers, the reactions of the hearers and the functions that wordplay serves in these conversations. The analysis verifies as well whether each use of wordplay successfully produced a humorous effect. The analysis is concluded with a discussion and the thesis is summarized with conclusions on the effectiveness of wordplay and its function in conversation, which state that wordplay can be created with various linguistic techniques and successfully used, for example, to establish the speaker’s position in a group, to strengthen the social bonds on a professional as well as personal level and to motivate or persuade the interlocutor to undertake a specific task.
dc.abstract.plCelem pracy jest analiza funkcji gry słów w rozmowie. Wywołanie efektu humorystycznego jest traktowane jako podstawowa funkcja gry słownej, a analiza skupia się na funkcjach pobocznych: społecznych i innych, takich jak funkcja perswazyjna czy motywacyjna. Dodatkowo w części teoretycznej przedstawione są różne taksonomie i odmiany gry słów, jak również sitcom jako gatunek, wraz z cechami typowymi dla jego dyskursu i obecnymi w nim mechanizmami humoru. Rozdział drugi opisuje materiał badawczy, jakim jest amerykański serial Brooklyn Nine-Nine, sposób jego selekcji oraz metody użyte do przeprowadzenia jego analizy, tj. klasyfikację gry słów wg Vereny Thaler (2016) oraz skalę intensywności uśmiechu SIS, opracowaną przez Gironzetti i in. (2016). Analizie poddane zostały fragmenty konwersacji między bohaterami ww. serialu, skupiając się na rodzaju gry słów, który wykorzystują osoby mówiące, na reakcjach słuchaczy na daną grę słowną oraz na funkcji, jakie zastosowana gra słów ma spełniać. Istotnym elementem analizy jest również to, czy każde użycie gry słów z powodzeniem wywołało efekt humorystyczny. Analiza zakończona jest dyskusją, a pracę podsumowują wnioski dotyczące skuteczności gry słów i jej funkcji w konwersacji, z których wynika, że gra słów może być utworzona za pomocą różnych technik językowych i z powodzeniem wykorzystana np. do budowania pozycji mówiącego w grupie i umacniania więzi społecznych na poziomie zawodowym, jak również osobistym, a także do zmotywowania czy przekonania rozmówcy do podjęcia konkretnego działania.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Lingwistyki Stosowanej
dc.contributor.authorGutalska, Monika
dc.date.accessioned2025-01-09T12:42:33Z
dc.date.available2025-01-09T12:42:33Z
dc.date.defence2024-07-04
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-06-17
dc.description.promoterKowalski, Grzegorz
dc.description.reviewerKowalski, Grzegorz
dc.description.reviewerKonik, Tomasz
dc.identifier.apd230928
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/161863
dc.languageen
dc.language.otherpl
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.enwordplay
dc.subject.enconversation
dc.subject.enconversational analysis
dc.subject.enconversational humor
dc.subject.ensituational humor
dc.subject.ensitcom
dc.subject.enBrooklyn Nine-Nine
dc.subject.plgra słów
dc.subject.plkonwersacja
dc.subject.planaliza konwersacyjna
dc.subject.plhumor konwersacyjny
dc.subject.plhumor sytuacyjny
dc.subject.plsitcom
dc.subject.plBrooklyn Nine-Nine
dc.titleFunctions of wordplay in conversation on the basis of American sitcom Brooklyn Nine-Nine
dc.title.alternativeFunkcje gry słów w rozmowie na podstawie amerykańskiego sitcomu Brooklyn Nine-Nine
dc.typeBachelorThesis
dspace.entity.typePublication