Praca licencjacka
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Dyslalia złożona u pięcioletniego dziecka. Studium przypadku.

Uproszczony widok
dc.abstract.enThe aim of the presented study was to determine the speech state of a child at the age of five. The structure and efficiency of the articulatory organs and the course of primary activities within the speech organ of the child and the level of speech development were also assessed. The applied research method was a case study, while the research techniques were observation and interview. Interview questionnaire by Elżbieta Stecko (2009) was used to conduct the interview. „Logopedyczny test dla dzieci i młodzieży” by Iwona Michalak-Widera (2009) was used to assess articulation. The course of primary activities within the articulatory apparatus and the structure and efficiency of the articulatory organs were also examined by observing the child during daily activities and using tests from the „Całościowe badanie logopedyczne” by Danuta Emiluta-Rozya (2013). In order to assess the level of speech development of the child and to assess the articulation in free speech, also used cards depicting a pictorial story.
dc.abstract.plCelem przeprowadzonych badań było określenie stanu wymowy pięcioletniego dziecka. Ocenie podlegała również budowa i sprawność narządów artykulacyjnych, przebieg czynności prymarnych w obrębie narządu mowy badanej dziewczynki, oraz poziom rozwoju mowy. Wykorzystaną w badaniu metodą badawczą było studium przypadku, natomiast technikami obserwacja oraz wywiad. Do przeprowadzenia wywiadu użyto kwestionariusza wywiadu autorstwa Elżbiety Stecko (2009). Do badania artykulacji wykorzystano „Logopedyczny test dla dzieci i młodzieży Iwony Michalak-Widery (2009). Sprawdzono także przebieg czynności prymarnych w obrębie aparatu artykulacyjnego oraz budowę i sprawność narządów artykulacyjnych obserwując dziecko podczas codziennych czynności oraz przy użyciu prób z „Całościowego badania logopedycznego Danuty Emiluty-Rozya (2013). W celu orientacyjnej oceny poziomu rozwoju mowy badanej dziewczynki oraz oceny artykulacji w wypowiedziach swobodnych wykorzystano także karty przedstawiające historyjkę obrazkową.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Polonistyki
dc.contributor.authorMaj, Martyna
dc.date.accessioned2025-01-09T12:43:53Z
dc.date.available2025-01-09T12:43:53Z
dc.date.defence2024-06-20
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-06-05
dc.description.promoterSadowska, Elżbieta
dc.description.reviewerPotocka-Pirosz, Kamila
dc.description.reviewerSadowska, Elżbieta
dc.identifier.apd232242
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/162425
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.encase study
dc.subject.enchild speech development
dc.subject.endyslalia
dc.subject.enprimary functions
dc.subject.encomplex dyslalia
dc.subject.enauditory dyslalia
dc.subject.plstudium przypadku
dc.subject.plrozwój mowy dziecka
dc.subject.pldyslalia
dc.subject.plfunkcje prymarne
dc.subject.pldyslalia złożona
dc.subject.pldyslalia słuchowa
dc.titleDyslalia złożona u pięcioletniego dziecka. Studium przypadku.
dc.title.alternativeComplex dyslalia of a five-year-old child. A case study.
dc.typeBachelorThesis
dspace.entity.typePublication