Artykuł w czasopiśmie
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Determinants considered by Polish seniors when purchasing food and some durable goods

Uproszczony widok
dc.abstract.enThe ageing of societies is a commonplace process. It accompanies the development of the world population, although with different intensity. Age structures undergo transformations because of quantitative and qualitative changes affecting the course of demographic processes such as fertility, mortality, and migration, which are explained by general laws formulated by demographic transition theory. Moreover, human life expectancy is extended by continuing socio-economic changes, increasingly fast technological progress, rising living standard of populations, and advances and achievements of medicine. As a result, the number of elderly people grows faster than the number of births. Elderly persons are increasingly often perceived as a desirable and appreciated group of customers. They are important not only as consumers, but also as an object of research. The increasing proportion of elderly consumers and their economic emancipation have a significant effect on both the level and structure of consumption.The aim of the article is to identify the shopping behaviours of elderly people in terms of consumer decision making. A short introduction is followed by part one of the article, which explains the notion of consumer behaviours and presents their major determinants. In part two, after the research methodology and the selection of the sample are discussed, the key factors affecting the purchases of food articles and selected market goods, alternative consumer trends, and places where older persons do their shopping are analysed.
dc.abstract.plStarzenie się społeczeństw jest procesem powszechnym. Towarzyszy rozwojowi populacji na świecie, chociaż z pewnymi przesunięciami w czasie. Przeobrażenia w strukturach wieku ludności są wynikiem ilościowych i jakościowych zmian w kształtowaniu się takich procesów demograficznych, jak: płodność, umieralność, migracje, które podlegają ogólnym prawom wyjaśnianym przez teorię przejścia demograficznego. Ponadto postępujące zmiany społeczno-gospodarcze, coraz szybszy postęp techniczny, wzrost stopy życiowej ludności, rozwój i osiągnięcia medycyny, przyczyniają się do wydłużenia życia ludzkiego. Konsekwencją powyższych procesów jest szybszy wzrost liczby osób w podeszłym wieku, niż osób nowo narodzonych. Osoby starsze są coraz częściej traktowane jako pożądana i ceniona grupa konsumentów. To nie tylko ważny podmiot konsumpcji, ale także istotny podmiot badawczy. W sferze konsumpcji zwiększający się udział osób starszych i ich emancypacja ekonomiczna, w istotny sposób wpływają zarówno na poziom, jak i strukturę konsumpcji. Celem artykułu jest uchwycenie zachowań nabywczych osób starszych w zakresie podejmowania decyzji konsumenckich. Po krótkim wprowadzeniu, w pierwszej części artykułu skupiono uwagę na wyjaśnieniu pojęcia zachowań konsumenckich i wymienieniu ich podstawowych determinantach. Z kolei w drugiej części opracowania, po omówieniu metodologii badania oraz doboru próby badawczej, uwagę skupiono na najistotniejszych determinantach uwzględnianych przy zakupie artykułów żywnościowych i wybranych dóbr rynkowych, alternatywnych trendach konsumenckich oraz miejscu robienia zakupów przez osoby starsze.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.contributor.authorZalega, Tomasz
dc.date.accessioned2024-01-24T21:37:57Z
dc.date.available2024-01-24T21:37:57Z
dc.date.issued2017
dc.description.financeNie dotyczy
dc.description.number51
dc.identifier.doi10.15584/NSAWG.2017.3.29
dc.identifier.issn1898-5084
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/104649
dc.identifier.weblinkhttps://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/3011
dc.languageeng
dc.pbn.affiliationmanagement and quality studies
dc.relation.ispartofNierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy
dc.relation.pages367-384
dc.rightsClosedAccess
dc.sciencecloudnosend
dc.subject.enageing elderly persons consumption consumer behaviours smart shopping
dc.subject.plstarzenie się osoby starsze konsumpcja zachowania konsumenckie sprytne zakupy
dc.titleDeterminants considered by Polish seniors when purchasing food and some durable goods
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublication