Artykuł w czasopiśmie
Brak miniatury
Licencja

CC-BY-NC-NDCC-BY-NC-ND - Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych
 

Information Literacy of Polish Students in Social Sciences and Humanities

Uproszczony widok
cris.lastimport.scopus2024-02-12T19:58:47Z
dc.abstract.enPurpose/Thesis: The aim was to study information competencies of Polish students of library and information science (LIS), history and journalism in two aspects: students’ belief in the importance (BIM) of a set of core information competencies, and their self-efficacy (SE) in this field. Approach/Methods: The IL-HUMASS questionnaire, slightly modified, was used. It consists of 26 information literacy aspects located within four areas: information retrieval, evaluation and processing, and communication skills. Results and conclusions: The results reveal, on the one hand, some common attitudes apparently associated with their current life phase. On the other hand, some differences emerged that can be connected with the field and character of the study. Originality/Value: The results enable preliminary evaluation of information literacy of the students of different courses, as well as comparative studies of their attitudes and skills with the respondents of similar foreign projects.
dc.abstract.plCel/teza: Celem badań było poznanie opinii studentów kierunków: historia, dziennikarstwo oraz informacja naukowa i bibliotekoznawstwo (i pokrewnych) dotyczących znaczenia poszczególnych kategorii kompetencji informacyjnych oraz ich samooceny w tym zakresie. Koncepcja/metody badań: Przeprowadzono badania ilościowe z zastosowaniem kwestionariusza IL-HUMASS, obejmującego 26 rodzajów kompetencji informacyjnych. Wyniki i wnioski: W wyniku badań wskazano pewne znaczące statystycznie podobieństwa w ocenie ważności kompetencji informacyjnych wśród polskich studentów, wynikające z ich sytuacji życiowej, a także różnice związane ze studiowaniem na różnych kierunkach i w różnych dyscyplinach. Oryginalność/wartość poznawcza: Uzyskane wyniki pozwalają na wstępną ocenę kompetencji informacyjnych studentów wybranych kierunków, a także na porównanie ich postaw i umiejętności z respondentami analogicznych badań zagranicznych.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.contributor.authorPaul, Magdalena
dc.contributor.authorKisilowska, Małgorzata
dc.contributor.authorGłowacka, Ewa
dc.date.accessioned2024-01-25T04:14:23Z
dc.date.available2024-01-25T04:14:23Z
dc.date.copyright2018-09-01
dc.date.issued2018
dc.description.accesstimeAT_PUBLICATION
dc.description.financeNie dotyczy
dc.description.number1 (111)
dc.description.versionFINAL_PUBLISHED
dc.description.volume56
dc.identifier.doi10.36702/ZIN.380
dc.identifier.issn0324-8194
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/109295
dc.identifier.weblinkhttp://www.sbp.pl/repository/wydawnictwo/abstrakty_czasopism/zin/ZIN-2018-1-info.pdf
dc.languageeng
dc.pbn.affiliationsocial communication and media studies
dc.relation.ispartofZagadnienia Informacji Naukowej
dc.relation.pages33-51
dc.rightsCC-BY-NC-ND
dc.sciencecloudnosend
dc.subject.enHumanities. Information literacy. Quantitative survey. Self-assessment. Social sciences. Students.
dc.subject.plBadanie ilościowe. Kompetencje informacyjne. Nauki humanistyczne. Nauki społeczne. Samoocena. Studenci.
dc.titleInformation Literacy of Polish Students in Social Sciences and Humanities
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublication