Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Dobór treści w mediach społecznościowych a samoocena i samopoczucie użytkowników z generacji Z

Uproszczony widok
dc.abstract.enGeneration Z is the first generation to grow up in the age of the internet and social media. Young people move seamlessly between online and offline spaces, building interpersonal relationships in both environments, seeking information and sources of entertainment. However, social media, which the majority of this generation use on a daily basis, has been identified in the literature as a predictor of low self-esteem and well-being among users. This paper explores how the conscious selection of social media content may be related to users' levels of self-esteem and well-being. A quantitative study was conducted on a group of 163 members of Generation Z. The results showed that users' choice of entertainment content was negatively correlated with their level of self-esteem. It was also confirmed that there is a strong correlation between self-esteem and well-being. Future research on the conscious selection of social media content could represent a milestone in the knowledge of the risks associated with the use of social media platforms and provide users themselves with tools to counteract negative psychosocial phenomena.
dc.abstract.plGeneracja Z jest pierwszym pokoleniem wychowywanym w dobie rozwoju Internetu i w obecności mediów społecznościowych. Młodzi ludzie płynnie przemieszczają się między przestrzenią online i offline, budując w obydwu tych środowiskach relacje międzyludzkie, szukając informacji i źródeł rozrywki. Media społecznościowe, na co dzień wykorzystywane przez większość przedstawicieli tego pokolenia, w literaturze przedstawiane są jednak jako predyktor niskiej samooceny i samopoczucia użytkowników. W tej pracy pochylono się nad zagadnieniem, w jaki sposób świadomy dobór treści w mediach społecznościowych może łączyć się z poziomem samooceny i samopoczucia użytkowników. W przeprowadzonym badaniu ilościowym, zbadano grupę 163 osób z generacji Z. Na podstawie uzyskanych wyników wykazano, że dobór przez użytkowników treści o tematyce rozrywkowej jest ujemnie skorelowany z poziomem samooceny. Ponadto potwierdzono, że między zmienną samooceny i samopoczucia występuje silna korelacja. Przyszłe badania nad świadomym doborem treści w mediach społecznościowych mogą stanowić krok milowy w wiedzy na temat zagrożeń związanych z użytkowaniem platform społecznościowym oraz dostarczyć samym użytkownikom narzędzi do przeciwdziałania negatywnym zjawiskom psychospołecznym.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
dc.contributor.authorTabak, Joanna
dc.date.accessioned2025-01-09T12:41:31Z
dc.date.available2025-01-09T12:41:31Z
dc.date.defence2024-09-25
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-09-17
dc.description.promoterGaczyńska, Agnieszka
dc.description.reviewerGaczyńska, Agnieszka
dc.description.reviewerOpolska-Bielańska, Agata
dc.identifier.apd231334
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/161424
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.enSocial media
dc.subject.enwellbeing
dc.subject.enself-esteem
dc.subject.eninformed content selection
dc.subject.enGeneration Z users
dc.subject.plmedia społecznościowe
dc.subject.plsamopoczucie
dc.subject.plsamoocena
dc.subject.plświadomy dobór treści
dc.subject.plużytkownicy generacji Z
dc.titleDobór treści w mediach społecznościowych a samoocena i samopoczucie użytkowników z generacji Z
dc.title.alternativeSocial media content selection versus self-esteem and well-being of Generation Z users
dc.typeMasterThesis
dspace.entity.typePublication