Praca licencjacka
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Portrety dziewczęcości w „Akademii Dobra i Zła” Somana Chainaniego – analiza z perspektywy teorii genderowej oraz krytyki feministycznej

dc.abstract.enThis thesis analyzes the portrayals of girlhood in the book series The School for Good and Evil by Soman Chainani (originally published 2013–2015). Feminist criticism and gender studies were employed as analytical tools to identify several fundamental paradigms of girlhood, which are described in the first part of the study. Subsequently, the thesis discusses the approach to the corporeality of the female protagonists in Chainani's novels, as well as the theme of sexual abuse of minors present in these works, highlighting the young age of the characters and the potential readers, along with the associated implications. The analysis is further enriched by comparing the literary version with the Netflix film adaptation, in order to demonstrate the socially harmful content found in Chainani's work. The final part of the thesis addresses the phenomenon of false feminism and efforts toward the emancipation of girls in the patriarchal world of fairy tales. This examination aims to identify and analyze specific constructions of girl characters in Chainani's prose in relation to the dangers posed by these models.
dc.abstract.plNiniejsza praca stanowi analizę portretów dziewczęcości w serii książek pt. Akademia Dobra i Zła autorstwa Somana Chainaniego (wyd. oryg. 2013–2015). Do refleksji na temat materiału źródłowego wykorzystano narzędzia krytyki feministycznej oraz gender studies, które posłużyły do wyróżnienia kilku podstawowych paradygmatów dziewczęcości opisywanych w pierwszej części pracy. Następnie omówiono podejście do cielesności bohaterek prozy Chainaniego oraz obecny w tych powieściach temat nadużyć seksualnych wobec osób niepełnoletnich, zwracając uwagę na młody wiek postaci i hipotetycznych czytelników oraz związane z tym konsekwencje. Analiza została pogłębiona o zestawienie wersji literackiej oraz ekranizacji powieści wyprodukowanej przez Netflix w celu wykazania szkodliwych społecznie treści zawartych w dziele Chainaniego. Ostatnia część pracy opisuje zjawisko false feminizmu oraz działania na rzecz emancypacji dziewczynek w patriarchalnym świecie baśni. Wzięcie na warsztat tej tematyki ma na celu wyróżnienie i zanalizowanie konkretnych konstrukcji postaci dziewczęcych w prozie Chainaniego w zestawieniu z zagrożeniami, jakie się wiążą się z tymi modelami.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Polonistyki
dc.contributor.authorKacprzak, Weronika
dc.date.accessioned2025-01-09T12:47:41Z
dc.date.available2025-01-09T12:47:41Z
dc.date.defence2024-09-06
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-08-23
dc.description.promoterSkowera, Maciej
dc.description.reviewerKostecka, Weronika
dc.description.reviewerSkowera, Maciej
dc.identifier.apd235222
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/164121
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.engender theory
dc.subject.enfeminist criticism
dc.subject.enyoung adult fantasy
dc.subject.enpopular culture
dc.subject.enemancipation
dc.subject.enparadigms of girlhood
dc.subject.enAcademy of Good and Evil
dc.subject.encorporeality
dc.subject.ensexualisation of minors
dc.subject.plteoria genderowa
dc.subject.plkrytyka feministyczna
dc.subject.plfantastyka młodzieżowa
dc.subject.plkultura popularna
dc.subject.plemancypacja
dc.subject.plparadygmaty dziewczęcości
dc.subject.plAkademia Dobra i Zła
dc.subject.plcielesność
dc.subject.plseksualizacja osób niepełnoletnich
dc.titlePortrety dziewczęcości w „Akademii Dobra i Zła” Somana Chainaniego – analiza z perspektywy teorii genderowej oraz krytyki feministycznej
dc.title.alternativePortrayals of Girlhood in Soman Chainani’s The School for Good and Evil: An Analysis from the Perspective of Gender Theory and Feminist Criticism
dc.typeBachelorThesis
dspace.entity.typePublication