Glass Cliff in Iranian Academia

Autor
Yazdani, Narjes
Promotor
SiemieƄska-Ć»ochowska, Renata
Khorakian, Alireza
Data publikacji
2025-03-07
Abstrakt (PL)

W związku z rosnącym wzrostem obecnoƛci kobiet na uniwersytetach, profesorowie peƂniący funkcje kierownicze stanęli przed wyzwaniami. Ponadto peƂnienie funkcji kierowniczej na uniwersytecie zabiera osobie odpowiedzialnej znaczną iloƛć czasu, co moĆŒe negatywnie wpƂynąć na ĆŒycie osobiste i dziaƂalnoƛć naukową. Iranu jako kraj rozwijający się, odnotowaƂ wzrost liczby profesorek, ktĂłre przeƂamaƂy tzw. szklany sufit i objęƂy wyĆŒsze stanowiska administracyjne na iraƄskich uniwersytetach. Na przykƂad na podstawie danych uzyskanych w 2021 r. z Fredowski University of Mashhad (FUM) jako drugiej kompleksowej uczelni publicznej w kraju, 17 profesorek zajmowaƂo wysokie stanowiska administracyjne spoƛrĂłd 186 stanowisk kierowniczych. Jeƛli spojrzymy na stanowiska kierownicze zajmowane przez kobiety, moĆŒna zauwaĆŒyć, ĆŒe ich stanowiska kierownicze mają inne znaczenie niĆŒ ich odpowiednicy pƂci męskiej. Innymi sƂowy, większoƛć stanowisk kierowniczych zajmowanych przez kobiety jest uwaĆŒana za mniej draĆŒliwą i bardziej biurokratyczną, podczas gdy stanowiska zajmowane przez profesorĂłw pƂci męskiej wiÄ…ĆŒÄ… się gƂównie z podejmowaniem kluczowych decyzji, ktĂłre są uwaĆŒane za role bardziej prestiĆŒowe. Taką rĂłĆŒnicę reprezentuje termin Glass Cliff, ktĂłry zostaƂ początkowo wprowadzony przez Ryana i Haslama (2005). Szklany klif odnosi się do niepewnych lub mniej atrakcyjnych sytuacji, w ktĂłrych mniejszoƛci są częƛciej wybierane na przywĂłdcĂłw. Dlatego w niniejszym badaniu zbadano istnienie Szklanego klifu w iraƄskim szkolnictwie wyĆŒszym oraz przyczyny, dla ktĂłrych kobiety na ogóƂ zajmują mniej istotne stanowiska kierownicze na uniwersytetach. Metodą tych badaƄ jest metoda mieszana i podejƛcie indukcyjno-dedukcyjne. Praca obejmuje dwa opracowania. Badanie iloƛciowe przeprowadzono za pomocą Systematycznego Przeglądu Literatury, aby dowiedzieć się, ktĂłre poprzedniki zostaƂy odkryte dla szklanego klifu. W drugiej fazie wyniki z pierwszej fazy zostaną wzbogacone o przeprowadzenie wywiadĂłw z profesorami uczelni w FUM. W częƛci jakoƛciowej zastosowano technikę analizy treƛci w celu zbadania istnienia i czynnikĂłw stojących za wystąpieniem Szklanego Urwiska w ƛrodowisku akademickim. Populacja badana w częƛci jakoƛciowej to profesorowie i profesorki WUM, ktĂłrzy peƂnili lub mieli doƛwiadczenie w kierowaniu uczelnią. Wyniki badaƄ potwierdzają istnienie Szklanego Klifu w iraƄskich ƛrodowiskach akademickich. RĂłwnieĆŒ poprzednicy Szklanego Urwiska zostali ujawnieni wƛrĂłd trzech kategorii czynnikĂłw indywidualnych, organizacyjnych i kulturowych. Wyniki te mogą posƂuĆŒyć nie tylko jako narzędzie do przedstawienia charakterystyki rĂłl kierowniczych peƂnionych przez kobiety-profesorki na uczelniach wyĆŒszych, ale takĆŒe jako prĂłba ujawnienia powodu, dla ktĂłrego kobiety częƛciej zajmują mniej wraĆŒliwe stanowiska administracyjne wyĆŒszego szczebla. Wyniki badania jakoƛciowego mogą zakwestionować Glass Cliff jako dyskryminację ze względu na pƂeć

Abstrakt (EN)

According to the growing increase in the presence of women in universities, professors who are running an executive role have faced challenges. In addition, having an executive role in the university takes a significant amount of time from the responsible person that may negatively affect the personal life as well as the academic activities. Iran, as a developing country, has faced an increase in female professors who have broken the so-called Glass Ceiling and taken senior administrative positions in Iranian universities. For example, based on the data obtained in 2021 from Ferdowsi University of Mashhad (FUM) as the second comprehensive public university in the country, 17 female professors occupied the high administrative positions among the 186 executive positions. With a glance to the executive positions taken by women, there is a significant difference between their executive positions and their male counterparts. In other words, most managerial positions women take are considered less sensitive and more bureaucratic. In contrast, the positions taken by male professors are mostly involved with crucial decision-making that are considered to be more prestigious. Such a difference represents the term Glass Cliff, initially introduced by Ryan and Haslam (2005). The Glass Cliff refers to precarious or less appealing situations in which minorities are more likely to be selected as a leader. Thus, this study explored the existence of the Glass Cliff in Iranian higher education and why women generally take less crucial managerial positions in universities. The method of this research is a mixed method and inductive-deductive approach. The thesis includes two studies. The quantitative study used a Systematic Literature Review to determine which antecedents have been discovered for the Glass Cliff. In the second phase, the results from the first stage will be enriched by interviews with university professors at FUM. In the qualitative section, the content analysis technique was used to explore the existence and the factors behind happening the Glass Cliff in academia. The population studied in the qualitative section is male and female professors at FUM who had or have experienced running an executive role at the university. The study's findings confirm existence of the Glass Cliff in Iranian academia. Also, the antecedents of the Glass Cliff were revealed among three categories of individual (such as work ethics, executive background, trustworthiness, having connections in industry, etc.), organizational (such as demonstrating gender equality, peers’ pressure, lack of competent candidates, etc.), and cultural factors (such as religious beliefs and system of values). These results can not only be used as a tool for introducing the characteristics of the executive roles held by female professors in universities but also an attempt to reveal the reason why women are more intended to take less sensitive senior administrative positions. The results of the qualitative study may challenge the Glass Cliff as a gender discrimination.

SƂowa kluczowe PL
Glass Cliff
systematyczny przegląd literatury
analiza tematyczna
iraƄskie ƛrodowisko akademickie
Inny tytuƂ
Szklany klif w iraƄskiej akademii
Data obrony
2025-03-19
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty