Glass Cliff in Iranian Academia
Abstrakt (PL)
W zwiÄ zku z rosnÄ cym wzrostem obecnoĆci kobiet na uniwersytetach, profesorowie peĆniÄ cy funkcje kierownicze stanÄli przed wyzwaniami. Ponadto peĆnienie funkcji kierowniczej na uniwersytecie zabiera osobie odpowiedzialnej znacznÄ iloĆÄ czasu, co moĆŒe negatywnie wpĆynÄ Ä na ĆŒycie osobiste i dziaĆalnoĆÄ naukowÄ . Iranu jako kraj rozwijajÄ cy siÄ, odnotowaĆ wzrost liczby profesorek, ktĂłre przeĆamaĆy tzw. szklany sufit i objÄĆy wyĆŒsze stanowiska administracyjne na iraĆskich uniwersytetach. Na przykĆad na podstawie danych uzyskanych w 2021 r. z Fredowski University of Mashhad (FUM) jako drugiej kompleksowej uczelni publicznej w kraju, 17 profesorek zajmowaĆo wysokie stanowiska administracyjne spoĆrĂłd 186 stanowisk kierowniczych. JeĆli spojrzymy na stanowiska kierownicze zajmowane przez kobiety, moĆŒna zauwaĆŒyÄ, ĆŒe ich stanowiska kierownicze majÄ inne znaczenie niĆŒ ich odpowiednicy pĆci mÄskiej. Innymi sĆowy, wiÄkszoĆÄ stanowisk kierowniczych zajmowanych przez kobiety jest uwaĆŒana za mniej draĆŒliwÄ i bardziej biurokratycznÄ , podczas gdy stanowiska zajmowane przez profesorĂłw pĆci mÄskiej wiÄ ĆŒÄ siÄ gĆĂłwnie z podejmowaniem kluczowych decyzji, ktĂłre sÄ uwaĆŒane za role bardziej prestiĆŒowe. TakÄ rĂłĆŒnicÄ reprezentuje termin Glass Cliff, ktĂłry zostaĆ poczÄ tkowo wprowadzony przez Ryana i Haslama (2005). Szklany klif odnosi siÄ do niepewnych lub mniej atrakcyjnych sytuacji, w ktĂłrych mniejszoĆci sÄ czÄĆciej wybierane na przywĂłdcĂłw. Dlatego w niniejszym badaniu zbadano istnienie Szklanego klifu w iraĆskim szkolnictwie wyĆŒszym oraz przyczyny, dla ktĂłrych kobiety na ogĂłĆ zajmujÄ mniej istotne stanowiska kierownicze na uniwersytetach. MetodÄ tych badaĆ jest metoda mieszana i podejĆcie indukcyjno-dedukcyjne. Praca obejmuje dwa opracowania. Badanie iloĆciowe przeprowadzono za pomocÄ Systematycznego PrzeglÄ du Literatury, aby dowiedzieÄ siÄ, ktĂłre poprzedniki zostaĆy odkryte dla szklanego klifu. W drugiej fazie wyniki z pierwszej fazy zostanÄ wzbogacone o przeprowadzenie wywiadĂłw z profesorami uczelni w FUM. W czÄĆci jakoĆciowej zastosowano technikÄ analizy treĆci w celu zbadania istnienia i czynnikĂłw stojÄ cych za wystÄ pieniem Szklanego Urwiska w Ćrodowisku akademickim. Populacja badana w czÄĆci jakoĆciowej to profesorowie i profesorki WUM, ktĂłrzy peĆnili lub mieli doĆwiadczenie w kierowaniu uczelniÄ . Wyniki badaĆ potwierdzajÄ istnienie Szklanego Klifu w iraĆskich Ćrodowiskach akademickich. RĂłwnieĆŒ poprzednicy Szklanego Urwiska zostali ujawnieni wĆrĂłd trzech kategorii czynnikĂłw indywidualnych, organizacyjnych i kulturowych. Wyniki te mogÄ posĆuĆŒyÄ nie tylko jako narzÄdzie do przedstawienia charakterystyki rĂłl kierowniczych peĆnionych przez kobiety-profesorki na uczelniach wyĆŒszych, ale takĆŒe jako prĂłba ujawnienia powodu, dla ktĂłrego kobiety czÄĆciej zajmujÄ mniej wraĆŒliwe stanowiska administracyjne wyĆŒszego szczebla. Wyniki badania jakoĆciowego mogÄ zakwestionowaÄ Glass Cliff jako dyskryminacjÄ ze wzglÄdu na pĆeÄ
Abstrakt (EN)
According to the growing increase in the presence of women in universities, professors who are running an executive role have faced challenges. In addition, having an executive role in the university takes a significant amount of time from the responsible person that may negatively affect the personal life as well as the academic activities. Iran, as a developing country, has faced an increase in female professors who have broken the so-called Glass Ceiling and taken senior administrative positions in Iranian universities. For example, based on the data obtained in 2021 from Ferdowsi University of Mashhad (FUM) as the second comprehensive public university in the country, 17 female professors occupied the high administrative positions among the 186 executive positions. With a glance to the executive positions taken by women, there is a significant difference between their executive positions and their male counterparts. In other words, most managerial positions women take are considered less sensitive and more bureaucratic. In contrast, the positions taken by male professors are mostly involved with crucial decision-making that are considered to be more prestigious. Such a difference represents the term Glass Cliff, initially introduced by Ryan and Haslam (2005). The Glass Cliff refers to precarious or less appealing situations in which minorities are more likely to be selected as a leader. Thus, this study explored the existence of the Glass Cliff in Iranian higher education and why women generally take less crucial managerial positions in universities. The method of this research is a mixed method and inductive-deductive approach. The thesis includes two studies. The quantitative study used a Systematic Literature Review to determine which antecedents have been discovered for the Glass Cliff. In the second phase, the results from the first stage will be enriched by interviews with university professors at FUM. In the qualitative section, the content analysis technique was used to explore the existence and the factors behind happening the Glass Cliff in academia. The population studied in the qualitative section is male and female professors at FUM who had or have experienced running an executive role at the university. The study's findings confirm existence of the Glass Cliff in Iranian academia. Also, the antecedents of the Glass Cliff were revealed among three categories of individual (such as work ethics, executive background, trustworthiness, having connections in industry, etc.), organizational (such as demonstrating gender equality, peersâ pressure, lack of competent candidates, etc.), and cultural factors (such as religious beliefs and system of values). These results can not only be used as a tool for introducing the characteristics of the executive roles held by female professors in universities but also an attempt to reveal the reason why women are more intended to take less sensitive senior administrative positions. The results of the qualitative study may challenge the Glass Cliff as a gender discrimination.