Praca licencjacka
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Developing cultural awareness of upper-primary school students through learning about the indigenous group of people of New Zealand – Māori

Autor
Ratyńska, Julia
Promotor
Diniejko, Andrzej
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Ta praca licencjacka opisuje znaczenie podnoszenia świadomości kulturowej podczas nauki języka obcego wśród uczniów drugiego etapu edukacyjnego na przykładzie ludności rdzennej wywodzącej się z Nowej Zelandii - Maorysów. Głównym celem tej pracy jest ukazanie złożonej relacji między kulturą a językiem oraz jak ważny jest to aspekt w nauce języka obcego. Dodatkowo zamiarem tej pracy jest pogłębienie wiedzy uczniów i poszerzenie ich horyzontów poprzez naukę o ludności maoryskiej. Praca licencjacka jest podzielona na dwie główne części: teoretyczną i praktyczną. Pierwsza część skupia się na wyjaśnieniu wszystkich potrzebnych informacji związanych z tematem pracy począwszy na opisie charakterystyki uczniów drugiego etapu edukacyjnego w kontekście ich rozwoju jak i podejścia do nauki. Następnie w pracy opisana jest kultura, podane są jej różne definicje oraz dokonana jest analiza relacji języka i kultury. Praca zawiera również metody umożliwiające zwiększanie świadomości kulturowej uczniów. Ostatnim elementem pierwszego rozdziału jest szczegółowy opis rdzennej ludności Nowej Zelandii. W pracy znajduje się nie tylko opis historii Maorysów ale też charakterystyka wierzeń, języka oraz różnych elementów kultury maoryskiej. Zróżnicowanie elementów opisanych w tej części pracy zostało dokonane z premedytacją w celu utworzenia odmiennych planów lekcji. Podstawowym aspektem części praktycznej pracy licencjackiej są trzy plany lekcji przygotowane na bazie informacji zawartych w części teoretycznej. Jest to zestaw trzech lekcji skierowanych do uczniów klas ósmych szkoły podstawowej, które pozwalają na zdobycie głębszego zrozumienia Maorysów i ich kultury. Jednocześnie lekcje te umożliwiają uczniom zestawienie ich kultury z kulturą maoryską oraz porównanie obu kultur.

Abstrakt (EN)

This Diploma Project discusses the importance of raising cultural awareness in teaching foreign languages among upper-primary school students on the example of the indigenous people of New Zealand - Māori. The main aim of this thesis is to showcase the intricate relationship between language and culture and how it is crucial to implement culture into EFL lessons. Moreover, the other objective is to broaden students’ horizons by teaching them about the Māori people of New Zealand. The Diploma Project is divided into two parts: theoretical and practical. The first part explains all the necessary terms and aspects connected with the thesis, beginning with the characteristics of upper-primary school students in terms of their age alongside their mindset as learners. Furthermore, the culture is described by showcasing various definitions. Afterwards there is an analysis of how culture and language are connected and why it is crucial to include cultural aspects in the teaching process. In addition, there are numerous techniques which can be undertaken to raise students’ cultural awareness. The final part of the first chapter describes the Māori people in detail. Not only is the history of the Māori people described but also their religion, language and various aspects of their culture. The diversity of topics has been chosen with premeditation to enable a greater variety of possible lesson plans to be formed. The key aspect of the practical part of the Diploma Project is three lesson plans prepared based on all the information included in the theoretical part. They are a set of lessons aimed towards the 8th-grade students of primary school, which lets students gain deeper knowledge and understanding of Māori people and their culture and allows them to compare and contrast Māori culture with their own.

Słowa kluczowe PL
kultura
nauczanie języków obcych
świadomość kulturowa
Maorysi
Nowa Zelandia
Inny tytuł
Rozwijanie świadomości kulturowej uczniów drugiego etapu edukacyjnego poprzez nauczanie o ludności rdzennej Nowej Zelandii - Maorysach
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-07-04
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty