Artykuł w czasopiśmie
Brak miniatury
Licencja

CC-BYCC-BY - Uznanie autorstwa
 

W obronie autonomii historii w muzeum

dc.abstract.plW artykule są poddane dyskusji zjawiska dokonujące się wewnątrz historiografii, jak i te które widoczne są w jej otoczeniu. Można do nich zaliczyć komercjalizację, „gadżetyzację” i techno-entuzjazm. W tym pierwszym przypadku historia staje się towarem, konkurującym na rynku z innymi dobrami. W drugim, traktuje się historię jak swoistą zabawę, co prowadzi do uprzedmiotowienia i banalizacji historycznego doświadczenia. Wreszcie techno-entuzjazm to wynik cyfrowych preferencji agend finansujących kulturę, wierzących w to, że immersyjna wizja przeszłości przyciągnie więcej zwiedzających do powstających nowych instytucji. Wspomniane zjawiska w wyjątkowo spektakularny sposób kumulują się w dominującym we współczesnej Polsce modelu muzeum narracyjnego, który zostaje w tym tekście poddany krytycznej refleksji.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.contributor.authorStobiecki, Rafał
dc.contributor.authorStobiecka, Monika
dc.date.accessioned2024-01-26T12:17:20Z
dc.date.available2024-01-26T12:17:20Z
dc.date.copyright2021-08-02
dc.date.issued2020
dc.date.openaccess11
dc.description.accesstimeAFTER_PUBLICATION
dc.description.financePublikacja bezkosztowa
dc.description.number4
dc.description.versionFINAL_PUBLISHED
dc.identifier.issn0867-0633
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/125581
dc.identifier.weblinkhttps://rcin.org.pl/dlibra/publication/240383/edition/204328/content
dc.languagepol
dc.pbn.affiliationculture and religion studies
dc.relation.ispartofTeksty Drugie
dc.relation.pages86-106
dc.rightsCC-BY
dc.sciencecloudnosend
dc.subject.plmuzeum historyczne
dc.subject.plmuzeum narracyjne
dc.subject.pltechno-entuzjazm
dc.subject.plkomercjalizacja
dc.subject.plgadżetyzacja
dc.subject.plwystawa multimedialna
dc.titleW obronie autonomii historii w muzeum
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublication