Licencja
Pedagogika wyobraźni. Pedagogiczny potencjał poezji Bolesława Leśmiana
Abstrakt (PL)
Rozprawa odzwierciedla moje zainteresowania naukowo-badawcze, które oscylują wokół takich dziedzin wiedzy jak filozofia, literatura i pedagogika. W szczególności eksploruję zagadnienia wyobraźni, tekstu literackiego i doświadczenia w świetle poezji Bolesława Leśmiana oraz na gruncie współczesnej filozofii edukacji. Zajmuję pozycję badawczą na pograniczu nauk społecznych i humanistycznych, co uznałam za najbardziej inspirujące podejście badawcze dla moich dociekań. Rozprawa ma formę interpretacyjnej pracy pisemnej i koncentruje się na wybranych zagadnieniach teoretycznych. Ponieważ opiera się głównie na pracy z tekstem, zastosowaną "metodą" badawczą jest analiza i interpretacja hermeneutyczna. Linia argumentacji w rozprawie została ukształtowana przez następujące problemy badawcze. Główne problemy badawcze obejmują: - Wyobraźnia jako doświadczenie kształcące - Tekst jako przestrzeń oddziaływania pedagogicznego Tło powyższych badań stanowią: - Kształt wyobraźni poetyckiej Leśmiana. Podejścia hermeneutyczne inspirowane twórczością takich autorów jak Hans-Georg Gadamer i Paul Ricoeur w pełni odpowiadają na potrzeby zdefiniowanych w rozprawie problemów badawczych. Ponieważ w centrum mojej pracy znajdują się pojęcia wyobraźni, tekstu, doświadczenia i edukacji, zaproponowana powyżej metoda interpretacji jest w stanie sprostać wyzwaniom i specyficznym wymaganiom związanym z przywołanymi pojęciami. W pierwszym rozdziale pracy opisuję podstawy poezji Leśmiana, następnie analizuję wybrane jego utwory, by w końcowej części móc nakreślić kształt wyobraźni poety. Rozdział drugi poświęcony jest zagadnieniu świata tekstu. Ponadto opisuję filozoficzne podstawy rozumienia tego pojęcia. Dopełnieniem refleksji nad znaczeniem świata tekstu są prowadzone w tej części rozważania na temat ontologii w poezji Leśmiana. W rozdziale trzecim przedstawiam argumenty za interpretacją wyobraźni jako doświadczenia edukacyjnego. W rozdziale zamykającym konstruuję teoretyczne ramy Pedagogiki Wyobraźni i wyciągam wnioski z przeprowadzonych w rozprawie badań, przede wszystkim opisując pedagogiczny potencjał wyobraźni i świata tekstu.
Abstrakt (EN)
The dissertation reflects my scientific and research interests, which oscillate around such fields of knowledge as philosophy, literature and pedagogy. Particularly, I explore topics of imagination, literary text and experience in the light of the poetry of Bolesław Leśmian as well as on the basis of the contemporary philosophy of education. I occupy research position on the boundaries of social sciences and humanities which I have found the most inspiring research approach for my investigations. The dissertation has a form of an interpretative written work and it focuses on select theoretical issues. As it is mainly based on work with texts, the applied research 'method' is hermeneutic analysis and interpretation. The line of argumentation in the thesis was formed by the following research problems. The main research problems include: · Imagination as a learning experience · Text as a space of pedagogical influence The background to the above research constitutes: · The shape of Leśmian's poetic imagination. Hermeneutic approaches inspired by the work of such authors as Hans-Georg Gadamer and Paul Ricoeur fully respond to the needs of the research problems defined in the thesis. As the notions of imagination, text, experience and education are at the centre of my work, the method of interpretation proposed above is able to overcome the challenges and specific requirements of the cited notions. In the first chapter of the thesis, I describe the foundations of Leśmian's poetry, then I analyse a selection of his works in order to be able to outline the shape of the poet's imagination in the final section. The second chapter is devoted to the issue of the world of the text. Moreover, I describe the philosophical basis for understanding this term. The reflection on the meaning of the world of the text is complemented by the reflections on ontology in Leśmian's poetry conducted in this section. In the third chapter, I present arguments for interpreting imagination as educative experience. In the closing chapter I construct a theoretical framework for Imaginative Pedagogy and I draw conclusions from the research conducted in the dissertation, mainly, describing the pedagogical potential of imagination and the world of the text.