Praca licencjacka
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Wpływ afer politycznych na wizerunek medialny polityków w Polsce. Analiza na wybranych przykładach.

Uproszczony widok
dc.abstract.enThis thesis, entitled: The impact of political scandals on the media image of politicians in Poland. Analysis on selected examples, analyzes the impact of political scandals on the media image of politicians, focusing on the cases of Leszek Miller and the Rywin affair and Donald Tusk and the wiretapping scandal. The purpose of the study is to introduce the theoretical aspects of media image formation and to examine how political scandals affect it. The first chapter defines key terms such as, “media image” and “political image,” and discusses the tools for their creation, In addition, the chapter discusses the role of the media in shaping the image of politicians. The second chapter focuses on explaining the term “political scandal” and describes in detail the Rywin affair and the wiretapping scandal, analyzing their course and consequences. The third chapter, the research chapter, is a qualitative and quantitative content analysis, covering 37 articles from the weekly newspapers Polityka and Wprost published in the eight weeks after the scandals broke. The main research hypothesis was that the political scandals negatively affected the media image of Leszek Miller and Donald Tusk, and that the socio-political magazines created a negative image of them. Side hypotheses suggested that the way the scandals were portrayed by the opinion press influenced public perceptions of politicians, which was confirmed by polls. Publications on scandals increased skepticism about the integrity and competence of prime ministers and caused a decline in trust in politicians. The study's conclusions underscore the role of the media in shaping the image of politicians and the impact of scandals on public trust. The work contributes to a better understanding of the mechanisms of public opinion formation and the role of the media in political processes.
dc.abstract.plNiniejsza praca dyplomowa pt.: Wpływ afer politycznych na wizerunek medialny polityków na wybranych przykładach, analizuje wpływ afer politycznych na wizerunek medialny polityków, koncentrując się na przypadkach Leszka Millera i afery Rywina oraz Donalda Tuska i afery podsłuchowej. Celem pracy jest przybliżenie teoretycznych aspektów kształtowania wizerunku medialnego oraz zbadanie, jak oddziałują na niego skandale polityczne. W pierwszym rozdziale zdefiniowano kluczowe terminy takie jak, wizerunek medialny oraz wizerunek polityczny, a także omówiono narzędzia ich kreowania, Dodatkowo, rozdział ten omawia rolę mediów w kształtowaniu wizerunku polityków. Drugi rozdział skupia się na wyjaśnieniu pojęcia afera polityczna oraz szczegółowo opisuje aferę Rywina i aferę podsłuchową, analizując ich przebieg i skutki. Trzeci rozdział – badawczy, to jakościowa i ilościowa analiza treści, obejmująca 37 artykułów z tygodników Polityka oraz Wprost publikowanych w ciągu ośmiu tygodni od wybuchu skandali. Główna hipoteza badawcza zakładała, że skandale polityczne negatywnie wpłynęły na medialny wizerunek Leszka Millera i Donalda Tuska, a magazyny społeczno-polityczne kreowały ich negatywny obraz. Hipotezy poboczne sugerowały, że sposób przedstawiania skandali przez prasę opiniotwórczą wpłynął na społeczne postrzeganie polityków, co potwierdziły badania sondażowe. Publikacje dotyczące afer zwiększyły sceptycyzm wobec uczciwości i kompetencji premierów oraz spowodowały spadek zaufania do polityków. Wnioski z badania podkreślają rolę mediów w kształtowaniu wizerunku polityków oraz wpływ skandali na zaufanie społeczne. Praca przyczynia się do lepszego zrozumienia mechanizmów kształtowania opinii publicznej i roli mediów w procesach politycznych.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
dc.contributor.authorKunach, Natalia
dc.date.accessioned2025-01-09T12:42:37Z
dc.date.available2025-01-09T12:42:37Z
dc.date.defence2024-07-25
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-07-17
dc.description.promoterGajlewicz-Korab, Katarzyna
dc.description.reviewerŁoszewska-Ołowska, Maria
dc.description.reviewerGajlewicz-Korab, Katarzyna
dc.identifier.apd232039
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/161892
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.enpolitical scandal
dc.subject.enmedia image
dc.subject.enpolitical public relations
dc.subject.plafera polityczna
dc.subject.plwizerunek medialny
dc.subject.plpolityczne public relations
dc.titleWpływ afer politycznych na wizerunek medialny polityków w Polsce. Analiza na wybranych przykładach.
dc.title.alternativeThe impact of political scandals on the media image of politicians in Poland. Analysis on selected examples
dc.typeBachelorThesis
dspace.entity.typePublication