Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Kobieca tożsamość w twórczości Katarzyny Górnej, Julity Wójcik i Joanny Rajkowskiej

Uproszczony widok
dc.abstract.enThis thesis examines how the issue of female identity is evident in the work of Katarzyna Górna, Julita Wójcik and Joanna Rajkowska. These are contemporary Polish artists who debuted in the 1990s. Each of the artists discussed in this thesis uses a different technique, in the case of Katarzyna Górna, photographs are analysed, in the case of Julita Wójcik it is performances and in the case of Joanna Rajkowska it is art installations. The work aims to distinguish the characteristics of a given feminist trend and match it to the work of a given artist by analysing the works and the art criticism that directly accompanied these works. The thesis distinguishes trends such as radical feminism, post-feminism and women's art. The work aims to compare these three artists and to find not only differences but also a common artistic language that has influenced both the understanding of feminist art in Poland and the formation of contemporary art after the transformation. In addition to analysing the works in an art-historical context, the work is also based on a theoretical explanation of concepts relevant to feminist discourse, such as, for example, feminism, male gaze, patriarchy culture.
dc.abstract.plNiniejsza praca magisterska bada w jaki sposób w twórczości Katarzyny Górnej, Julity Wójcik oraz Joanny Rajkowskiej widoczny jest problem kobiecej tożsamości. Są to polskie artystki współczesne debiutujące w latach dziewięćdziesiątych. Każda z omawianych w tej pracy twórczyń posługuje się inną techniką, w przypadku Katarzyny Górnej analizie poddane zostały fotografie, u Julity Wójcik są to performansy, a Joanny Rajkowskiej instalacje artystyczne. Praca ma na celu wyodrębnienie cech danego nurtu feministycznego i dopasowania go do twórczości danej artystki poprzez analizę dzieł oraz krytyki artystycznej, która bezpośrednio tym dziełom towarzyszyła. Wyróżnione w pracy zostały takie nurty jak feminizm radykalny, postfeminizm oraz sztuka kobiet. Praca ma na celu porównanie tych trzech artystek i znalezienie nie tylko różnic ale także wspólnego języka artystycznego, który wpłynął zarówno na pojmowanie sztuki feministycznej w Polsce jak i na kształtowanie się współczesnej sztuki po transformacji. Oprócz analizy dzieł w kontekście historyczno-artystycznym, praca opiera się także na teoretycznym objaśnieniu pojęć istotnych dla dyskursu feministycznego, takich jak np. feminizm, male gaze, kultura patriarchatu.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentInstytut Historii Sztuki
dc.contributor.authorKowalska, Małgorzata
dc.date.accessioned2025-01-09T12:46:07Z
dc.date.available2025-01-09T12:46:07Z
dc.date.defence2024-07-02
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-06-18
dc.description.promoterŚwitek, Gabriela
dc.description.reviewerJakubowska, Agata
dc.description.reviewerŚwitek, Gabriela
dc.identifier.apd232301
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/163435
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.enart
dc.subject.enfeminism
dc.subject.enpost-feminism
dc.subject.enwomen
dc.subject.enidentity
dc.subject.enmale gaze
dc.subject.enpatriarchy
dc.subject.enphotography
dc.subject.enperformance
dc.subject.enart installation
dc.subject.plsztuka
dc.subject.plfeminizm
dc.subject.plpostfeminizm
dc.subject.plkobiety
dc.subject.pltożsamość
dc.subject.plmale gaze
dc.subject.plpatriarchat
dc.subject.plfotografia
dc.subject.plperformans
dc.subject.plinstalacja artystyczna
dc.titleKobieca tożsamość w twórczości Katarzyny Górnej, Julity Wójcik i Joanny Rajkowskiej
dc.title.alternativeFemale Identity in the Art of Katarzyna Górna, Julita Wójcik and Joanna Rajkowska
dc.typeMasterThesis
dspace.entity.typePublication