Artykuł w czasopiśmie
Brak miniatury
Licencja

 

Sztuka jako doświadczenie językowe w fenomenologiczno-hermeneutycznym ujęciu Maurice'a Mereau-Ponty'ego

cris.lastimport.scopus2024-02-12T19:36:48Z
dc.abstract.enThe purpose of the article is to extract – taking Merleau-Ponty’s idea as an example – the movement of emerging of the world (becoming of the world a phenomenon) as deeply linguistic and at the same time bound to the basis oriented structures of our existence; to show how deeply this movement of phenomenalization is connected with perceiving the world ‘as’, that is with its interpretation incorporated in our fundamental perceptive experience. Eventually – what’s most important for the aesthetic conclusion of this text – to what extent structuration of the basis oriented experience penetrates artistic articulations.
dc.abstract.plW związku z poszerzeniem kategorii doświadczenia o to, co je przerasta, nawiązująca do Martina Heideggera fenomenologia współczesna i jej postfenomenologiczne wersje znacznie wzbogacają znaczenie kategorii mowy, dodając do niej to, co „poprzedza” kodyfikacje językowego dyskursu. Dla dużej części współczesnych fenomenologów mową jest każda artykulacja naszych rozumiejących kontaktów ze światem, począwszy od naturalnej percepcji, przez relacje praktyczne z rzeczami, aż po artykulacje kulturowe. „Mówi” gest, dźwięk muzyczny, obraz itp. W związku z naszkicowanymi wyżej polami problemów zadaniem niniejszego tekstu będzie wskazanie na kilka istotnych dla estetyki filozoficznej momentów hermeneutycznego otwarcia współczesnej fenomenologii. Chodziłoby o wydobycie – na przykładzie koncepcji Maurice’a Merleau-Ponty’ego – ruchu ukazywania się nam świata (stawania się przezeń fenomenem) jako głęboko językowego i zarazem związanego z bazowymi strukturami naszej egzystencji, a także pokazanie, jak dalece ów ruch fenomenalizacji związany jest z wpisanym w nasze fundamentalne doświadczenie percepcyjne widzeniem świata „jako”, czyli z jego interpretacją. I wreszcie – co najważniejsze dla estetycznego podsumowania tego tekstu – chodzi o zwrócenie uwagi na to, jak bardzo strukturyzacja owego bazowego doświadczenia przenika artykulacje artystyczne, będące jego istotowym zwieńczeniem.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.contributor.authorLorenc, Iwona
dc.date.accessioned2024-01-26T09:29:13Z
dc.date.available2024-01-26T09:29:13Z
dc.date.issued2017
dc.description.accesstimeAT_PUBLICATION
dc.description.financeNie dotyczy
dc.description.number2
dc.description.versionFINAL_PUBLISHED
dc.description.volume45
dc.identifier.doi10.19205/45.17.3
dc.identifier.issn1643-1243
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/121420
dc.identifier.weblinkhttps://pjaesthetics.uj.edu.pl/documents/138618288/138824179/eik_45_3.pdf/478ff281-8b7a-4a20-94e7-2dde7a77f5af
dc.languagepol
dc.pbn.affiliationphilosophy
dc.relation.ispartofEstetyka i Krytyka
dc.relation.pages51-62
dc.rightsOther
dc.sciencecloudnosend
dc.subject.enhermeneutics
dc.subject.enphenomenologie
dc.subject.enartistic expression
dc.subject.enaesthetical logos
dc.subject.enmovement of phenomenalisation
dc.subject.enperceptive experience
dc.subject.plhermeneutyka
dc.subject.plfenomenologia
dc.subject.plekspresja artystyczna
dc.subject.pllogos estetyczny
dc.subject.plruch fenomenalizacji
dc.subject.pldoświadczenie percepcyjne
dc.titleSztuka jako doświadczenie językowe w fenomenologiczno-hermeneutycznym ujęciu Maurice'a Mereau-Ponty'ego
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublication