Praca doktorska
Ładowanie...
Akademickie nauczanie specjalistycznego języka prawa do celów zawodowych. Glottodydaktyczne studium porównawcze (w kontekście polskiego i niemieckiego jako języków obcych)
dc.abstract.pl | Pojawienie się zjawiska globalizacji w naukach prawnych spowodowało dyskusję o wzajemnym upodabnianiu się, przenikaniu i dążeniu do zbieżności systemów prawnych, kultur prawnych. Powszechna europeizacja prawa w ramach Unii Europejskiej prowadzi do konwergencji kultur i systemów prawnych, usuwania odrębności prawa krajowego, ujednolicania porządków prawnych i wytworzenia rozległej kazuistyki prawnej. Znajomość wyłącznie prawodawstwa krajowego jest niewystarczająca, ponieważ problemy, z jakimi stykają się prawnicy, dotyczą regulacji prawnych niejednokrotnie kilku państw. Trudno nie zauważyć, że dotychczasowe przepisy ulegają szybkiej dezaktualizacji, a dynamika rozwoju prawa unijnego wobec rosnących potrzeb przekracza wszelkie racjonalne wyobrażenia o ciągle zmieniającym się systemie prawa. Kształcenie uwarunkowane jedynie krajowymi rozwiązaniami wydaje się niewystarczające. W tym kontekście temat dysertacji Akademickie nauczanie specjalistycznego języka prawa do celów zawodowych. Glottodydaktyczne studium porównawcze (w kontekście polskiego i niemieckiego jako języków obcych) nabiera istotnego znaczenia. Weryfikacja kształcenia językowego na wydziałach prawa, konfrontacja systemów edukacyjnych państw członkowskich Unii Europejskiej w celu poznania wspólnych elementów i różnic kształcenia prawników zachęca do rozwijania specjalistycznej wiedzy w języku obcym i zdobywania umiejętności interkulturowych, które stanowią solidną podstawę warsztatu prawniczego. Niniejsza rozprawa porównuje dwa systemy edukacyjne: polski i niemiecki. Przedstawione w teoretycznej części rozprawy – w formie długoletnich planów działań – strategie, programy edukacyjne, komunikaty, rekomendacje, raporty Unii Europejskiej analizują aktualną sytuację i zagrożenia, podkreślają rolę, jaką ma odegrać szkolnictwo wyższe w rozwoju gospodarki opartej na wiedzy, i misję, jaką ma spełniać uniwersytet w XXI wieku. Zarówno Unia Europejska, jak i Rada Europy wspierają państwa unijne w realizacji polityki językowej spójnej z europejską polityką edukacji także w zakresie doboru metod nauczania oraz zasad kształcenia. Konsekwencją rozwiązań programowych europejskiej polityki językowej są opisane w trzeciej części rozprawy narzędzia, które wpływają na ujednolicenie szeregu zbliżonych programowo założeń i umożliwią porównywanie systemów edukacyjnych. Rolą opracowanych dokumentów programowych: Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, Europejskiego portfolio językowego, Systemu opisu pluralistycznych podejść do języków i kultur, Europejskiego profilu kształcenia nauczycieli języków, Europejskich ram kwalifikacji, jest implementacja rozwiązań programowych do praktyki nauczania, która nastawiona jest na biegłe porozumiewanie się w pracy zawodowej językiem obcym specjalistycznym. Próba ujednolicenia szkolnictwa wyższego w Europie wymaga konkretnych decyzji rządów krajowych. Polskie szkolnictwo wyższe musiało zmierzyć się z dotychczasowymi przyzwyczajeniami, stopniowo przełamywać bariery mentalne, wyznaczać nowe cele kształcenia. Dopełnieniem komponentu teoretycznego pracy jest część badawcza, poświęcona kształceniu językowemu studentów na wydziałach prawa w Polsce i w Niemczech. Procesowi reformowania systemów edukacji językowej towarzyszy transfer myśli glottodydaktycznej. Przedmiotem dociekań tej części pracy jest próba zebrania doświadczeń niemieckich i polskich w zakresie kształcenia językowego studentów prawa i skonfrontowanie ich z rozwiązaniami funkcjonującymi w obu systemach. Ich porównawczy wymiar może stanowić bodziec do wdrożenia pewnych rozwiązań charakterystycznych dla systemu niemieckiego, posiadającego większe doświadczenie w organizacji i akademickim kształceniu językowym do systemu polskiego, wpływając tym samym na rozwój glottodydaktyki polonistycznej. |
dc.abstract.pl | The phenomenon of globalisation in legal sciences has led to a discussion on convergence, interpenetration and pursuit of convergence of legal systems and legal cultures. The widespread Europeanisation of law within the European Union is leading to the convergence of legal cultures and systems, the removal of individuality of national law, the unification of legal orders and the creation of extensive legal casuistry. Knowledge of national legislation alone is insufficient, as problems faced by lawyers often involve legal regulations from several countries. It is difficult not to notice that the existing regulations are rapidly becoming outdated, and the dynamics of the development of the EU law in the face of growing needs exceed any reasonable conception of a constantly changing legal system. Education conditioned only by national solutions seems insufficient. In this context, the topic of the dissertation: The academic teaching of the foreign language for specific purposes. Glottodidactic comparative study (in the context of Polish and German as foreign languages) acquires important significance. The revision of language education at law faculties, the confrontation of the educational systems of the European Union Member States in order to find out common and different elements in the education of lawyers encourages the development of specialist knowledge in a foreign language and the acquisition of intercultural skills, which constitute a solid basis for the legal profession. This dissertation compares two educational systems: Polish and German. Strategies, educational programmes, communiqués, recommendations, reports of the European Union presented in the theoretical part of the thesis in the form of long-term action plans, analyse the current situation and threats, emphasise the role to be played by higher education in the development of a knowledge-based economy and the mission to be fulfilled by the university in the 21st century. Both the European Union and the Council of Europe support the EU states in the implementation of a language policy consistent with the European education policy also in the selection of teaching methods and educational principles. A consequence of the curricular solutions of the European language policy are the tools described in the third part of the dissertation, which influence the unification of a number of similar curricular assumptions and will enable comparison of educational systems. The role of the developed curriculum documents, such as Common European Framework of Reference for Languages: learning, teaching, European Language Portfolio, System for the Description of Pluralistic Approaches to Languages and Cultures, European Profile for Language Teacher Education, European Qualifications Framework is to implement the curricular solutions into teaching practice, which is geared towards proficiency in professional communication in a foreign language for specific purposes. Attempts to unify higher education in Europe require particular decisions by national governments. Poland’s higher education had to face existing habits, gradually break mental barriers, and set new educational goals. The theoretical component of the thesis is complemented by research part devoted to the language training of students at law faculties in Poland and Germany. The process of reforming language education systems is accompanied by the transfer of a glottodidactic thought. The subject of the investigations in this part of the paper is an attempt to bring together Germany’s and Poland’s experience in the language teaching of law students and to confront it with the solutions functioning in both systems. Their comparative dimension may provide a stimulus to implement certain solutions, characteristic of the German system having greater experience in organising and academic language teaching, into the Polish system, thus influencing the development of Polish language glottodidactics. |
dc.affiliation.department | Wydział Polonistyki |
dc.contributor.author | Biedroń, Lena |
dc.date.accessioned | 2023-06-16T07:12:41Z |
dc.date.available | 2023-06-16T07:12:41Z |
dc.date.defence | 2023-06-27 |
dc.date.issued | 2023-06-16 |
dc.description.additional | Link archiwalny https://depotuw.ceon.pl/handle/item/4620 |
dc.description.promoter | Gębal, Przemysław |
dc.identifier.uri | https://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/4620 |
dc.language.iso | pl |
dc.rights | ClosedAccess |
dc.subject.pl | Europejskie ramy kwalifikacji |
dc.subject.pl | Europejski profil kształcenia nauczycieli języków |
dc.subject.pl | System opisu pluralistycznych podejść do języków i kultur |
dc.subject.pl | Europejskie portfolio językowe |
dc.subject.pl | ocenianie |
dc.subject.pl | nauczanie |
dc.subject.pl | Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się |
dc.subject.pl | raporty Unii Europejskiej |
dc.subject.pl | rekomendacje |
dc.subject.pl | komunikaty |
dc.subject.pl | programy edukacyjne |
dc.subject.pl | strategie |
dc.subject.pl | glottodydaktyczne studium porównawcze |
dc.subject.pl | organizacja kształcenia językowego na wydziałach prawa w Polsce i Niemczech |
dc.subject.pl | profesjonalizacja kształcenia |
dc.subject.pl | konwergencja regulacji prawnych |
dc.subject.pl | zintegrowane kształcenie przedmiotowo-językowe |
dc.subject.pl | uczenie się przez całe życie |
dc.subject.pl | dydaktyka komunikacyjna i działaniowa |
dc.subject.pl | metodyka nauczania |
dc.subject.pl | metody nauczania |
dc.subject.pl | kształcenie językowe prawników w Polsce i w Niemczech |
dc.subject.pl | akademickie kształcenie językowe w Unii Europejskiej |
dc.subject.pl | globalizacja |
dc.subject.pl | glottodydaktyka |
dc.subject.pl | European Qualifications Framework |
dc.subject.pl | European Profile for Language Teacher Education |
dc.subject.pl | System for the Description of Pluralistic Approaches to Languages and Cultures |
dc.subject.pl | European Language Portfolio |
dc.subject.pl | assessment |
dc.subject.pl | teaching |
dc.subject.pl | Common European Framework of Reference for Languages: learning |
dc.subject.pl | reports of the European Union |
dc.subject.pl | recommendations |
dc.subject.pl | communiqués |
dc.subject.pl | educational programmes |
dc.subject.pl | strategies |
dc.subject.pl | glottodidactic comparative study |
dc.subject.pl | organization of language education at the law faculties in Poland and Germany |
dc.subject.pl | professionalization of education |
dc.subject.pl | convergence of legal regulations |
dc.subject.pl | Content and Language Integrated Learning |
dc.subject.pl | lifelong learning |
dc.subject.pl | communicative and action didactics |
dc.subject.pl | teaching methodology |
dc.subject.pl | language education for lawyers in Poland and Germany |
dc.subject.pl | academic language education in the European Union |
dc.subject.pl | globalization |
dc.subject.pl | language teaching |
dc.title | Akademickie nauczanie specjalistycznego języka prawa do celów zawodowych. Glottodydaktyczne studium porównawcze (w kontekście polskiego i niemieckiego jako języków obcych) |
dc.title.alternative | The academic teaching of the foreign language for specific purposes. Glottodidactic comparative study (in the context of Polish and German as foreign languages) |
dc.type | DoctoralThesis |
dspace.entity.type | Publication |