Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Loneliness Effects on Emotion Processing and Cognitive Abilities: A Pupil Dilation Study

Uproszczony widok
dc.abstract.enIn the 21st century research on loneliness has revealed its alarming prevalence and negative effects on mental and physical health. Moreover, loneliness has been proven to negatively influence cognitive abilities such as emotion regulation. According to the Evolutionary Theory of Loneliness, high perceived social isolation induces a state of tonic hypervigilance to social threats. Both increased emotional response and poorer emotional regulation should be reflected in altered pupil dilation of lonely individuals, due to the neurophysiological connection between eye pupil and brain mechanism underlying attention and cognitive control. To test this hypothesis an eye-tracking study was conducted on one hundred participants. Pupil dilation data was gathered during their performance of the cognitive reappraisal task. The task included neutral and negative dynamic social stimuli. The results indicate that lonely individuals do not have increased emotional response to negative social stimuli. However, their reduced pupil dilation during cognitive reappraisal indicates worsened cognitive control abilities.
dc.abstract.plProwadzone w XXI w. badania nad samotnością ujawniły alarmujący poziom jej rozpowszechnienia oraz negatywny wpływ na zdrowie psychiczne i fizyczne. Co więcej samotność negatywnie oddziałuje na zdolności poznawcze takie regulacja emocji. Według Ewolucyjnej Teorii Samotności subiektywna izolacja społeczna wywołuje stan tonicznej nadwrażliwości na zagrożenia społeczne. Zarówno nasilona reakcja emocjonalna, jak i obniżona zdolność regulacji emocji, powinny znaleźć odzwierciedlenie w odmiennym rozszerzaniu się źrenic u samotnych osobników z powodu neurofizjologicznych połączeń między źrenicą oka a mózgowymi mechanizmami uwagowymi i poznawczymi. W celu przetestowania tej hipotezy przeprowadzono badanie okulograficzne na setce uczestników. Dane dotyczące rozszerzenia się źrenic zostały zebrane w czasie wykonywania przez uczestników zadania z reinterpretacji poznawczej. W badaniu wykorzystano neutralne i negatywne dynamiczne bodźce społeczne. Wyniki wskazują, że samotni badani nie wykazują nasilonej reakcji emocjonalnej na negatywne bodźce społeczne, jednak jednocześnie wskazują one, że samotni badani posiadają gorsze umiejętności kontroli poznawczej.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Psychologii
dc.contributor.authorŻaboklicki, Krzysztof
dc.date.accessioned2025-01-09T12:48:55Z
dc.date.available2025-01-09T12:48:55Z
dc.date.defence2024-03-19
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2023-12-13
dc.description.promoterOkruszek, Łukasz
dc.description.promoterSobańska, Marta
dc.description.reviewerOkruszek, Łukasz
dc.description.reviewerPluta, Agnieszka
dc.identifier.apd228876
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/164715
dc.languageen
dc.language.otherpl
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.enloneliness
dc.subject.enperceived social isolation
dc.subject.enemotion processing
dc.subject.encognition
dc.subject.eneye-tracking
dc.subject.enpupil dilation
dc.subject.plsamotność
dc.subject.plsubiektywna izolacja społeczna
dc.subject.plprzetwarzanie emocji
dc.subject.plpoznanie
dc.subject.plokulografia
dc.subject.plrozszerzanie źrenicy
dc.titleLoneliness Effects on Emotion Processing and Cognitive Abilities: A Pupil Dilation Study
dc.title.alternativeWpływ samotności na przetwarzanie emocji i zdolności poznawcze – badanie pupilometryczne
dc.typeMasterThesis
dspace.entity.typePublication