Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Recepcja metody czytania Glenna Domana (1919-2013) w Polsce i jej wykorzystanie w pracy nauczycielskiej

Uproszczony widok
dc.abstract.enThis paper aims to show Glenn Doman's (1919-2013) method of reading and to study its reception in Poland. The sources researched were Glenn Doman's parenting guides titled How to Teach a Young Child to Read, and Subtle Revolution. Use the potential of your toddler from the first day of life, as well as articles from the pedagogical press from the library resources of the Pedagogical Library in Piotrków Trybunalski and the Pedagogical Library of the National Education Commission in Warsaw. Basic teaching categories were used for qualitative analysis of the articles. The analysis showed that teachers confirm the effectiveness of Doman's reading method in their own teaching practice and are eager to use it to make the educational process more attractive. The analysis also shows that the original assumptions of the method have been modified, due to the possibility of better adapting to the individual needs of children. The work also includes author's scenarios for activities with children prepared in accordance with Doman's recommendations.
dc.abstract.plNiniejsza praca ma na celu ukazanie metody czytania Glenna Domana (1919-2013) oraz zbadanie jej recepcji w Polsce. Badanymi źródłami były poradniki dla rodziców Glenna Domana pt. Jak nauczyć małe dziecko czytać, oraz Subtelna rewolucja. Wykorzystaj potencjał swojego malucha od pierwszego dnia życia oraz artykuły z prasy pedagogicznej pochodzące z zasobów bibliotecznych Biblioteki Pedagogicznej w Piotrkowie Trybunalskim i Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. Komisji Edukacji Narodowej w Warszawie. Do analizy jakościowej artykułów zostały wykorzystane podstawowe kategorie dydaktyczne. Analiza wykazała, że nauczyciele potwierdzają skuteczność metody czytania Domana we własnej praktyce nauczycielskiej i z chęcią ją stosują, aby uatrakcyjnić proces kształcenia. Z analizy wynika także, że pierwotne założenia metody uległy modyfikacji, ze względu na umożliwienie lepszego dostosowania się do indywidualnych potrzeb dzieci. Praca zawiera także autorskie scenariusze zajęć z dziećmi przygotowane zgodnie z zaleceniami Domana.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Pedagogiczny
dc.contributor.authorPrasuła, Alicja
dc.date.accessioned2025-01-09T12:43:45Z
dc.date.available2025-01-09T12:43:45Z
dc.date.defence2024-06-27
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-06-14
dc.description.promoterKamińska, Janina
dc.description.reviewerMilczarek-Pankowska, Krystyna
dc.description.reviewerKamińska, Janina
dc.identifier.apd233512
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/162361
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.enreading
dc.subject.enreading method
dc.subject.encognitive development
dc.subject.enplay
dc.subject.ensessions
dc.subject.enlearning cards
dc.subject.plczytanie
dc.subject.plmetoda czytania
dc.subject.plrozwój poznawczy
dc.subject.plzabawa
dc.subject.plsesje
dc.subject.plkarty do nauki
dc.titleRecepcja metody czytania Glenna Domana (1919-2013) w Polsce i jej wykorzystanie w pracy nauczycielskiej
dc.title.alternativeReception of Glenn Doman's (1919-2013) reading method in Poland and its use in teaching work
dc.typeMasterThesis
dspace.entity.typePublication