Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Proces adaptacji dziecka do środowiska przedszkolnego

Uproszczony widok
dc.abstract.enThe work makes a comprehensive analysis of the process of children's adaptation to the preschool environment, taking into account the influence of previous preschool experience on this process. The research showed that children who had previous experience in a kindergarten or nursery adapt more quickly to the new environment, which indicates the importance of previous contact with similar institutions. The role of parents proved to be crucial, their active participation in the adaptation process supported the course of the process, which emphasizes the importance of support from the child's immediate environment. Interactions between children had a significant impact on adaptation, which demonstrates the importance of peer relationships in the process of social integration. According to the study, adequate preparation of the child for kindergarten before starting it positively influenced the course of the adaptation process. It is also important to develop children's independence and support them in gaining self-confidence, which can have long-term benefits for their social and educational functioning. Integration into the new preschool environment is an important stage of children's development, which requires attention and support from the environment.
dc.abstract.plPraca dokonuje kompleksowej analizy procesu adaptacji dzieci do środowiska przedszkolnego, przy uwzględnieniu wpływu wcześniejszego doświadczenia przedszkolnego na ten proces. Badania wykazały, że dzieci, które miały wcześniejsze doświadczenie w przedszkolu czy żłobku, szybciej przystosowują się do nowego środowiska, co wskazuje na istotność wcześniejszego kontaktu z podobnymi placówkami. Rola rodziców okazała się kluczowa, ich aktywne uczestnictwo w procesie adaptacji wspierało przebieg tego procesu, co podkreśla istotę wsparcia ze strony najbliższego otoczenia dziecka. Interakcje między dziećmi miały istotny wpływ na adaptację, co świadczy o znaczeniu relacji między rówieśnikami w procesie integracji społecznej. Zgodnie z badaniami, odpowiednie przygotowanie dziecka do przedszkola przed jego rozpoczęciem korzystnie wpłynęło na przebieg procesu adaptacji. Ważne jest także rozwijanie u dzieci samodzielności oraz wspieranie ich w nabieraniu pewności siebie, co może mieć długotrwałe korzyści dla ich funkcjonowania społecznego i edukacyjnego. Integracja w nowym środowisku przedszkolnym stanowi istotny etap rozwoju dzieci, który wymaga uwagi i wsparcia ze strony otoczenia.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Pedagogiczny
dc.contributor.authorŁysakowska, Klaudia
dc.date.accessioned2025-01-09T12:49:04Z
dc.date.available2025-01-09T12:49:04Z
dc.date.defence2024-07-05
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-06-24
dc.description.promoterFijałkowski, Adam
dc.description.reviewerFijałkowski, Adam
dc.description.reviewerKamińska, Janina
dc.identifier.apd234435
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/164780
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.enAdaptation
dc.subject.enpreschool
dc.subject.enpreschool experience
dc.subject.enparents
dc.subject.enchild preparation
dc.subject.enindependence
dc.subject.ensocial integration
dc.subject.plAdaptacja
dc.subject.plprzedszkole
dc.subject.pldoświadczenie przedszkolne
dc.subject.plrodzice
dc.subject.plprzygotowanie dziecka
dc.subject.plsamodzielność
dc.subject.plintegracja społeczna
dc.titleProces adaptacji dziecka do środowiska przedszkolnego
dc.title.alternativeThe process the child adaptation to the preschool environment
dc.typeMasterThesis
dspace.entity.typePublication