"W podwójnym uścisku". Ideologia państwowej telewizji białoruskiej w latach 2019 - 2020

Autor
Kavaleuskaya, Stefaniya
Promotor
Łodziński, Sławomir
Data publikacji
2024-11-06
Abstrakt (PL)

Celem rozprawy doktorskiej jest opisanie specyfiki przekazu medialnego i funkcjonowania białoruskiej telewizji państwowej w latach 2019–2020 na przykładzie audycji telewizyjnej Gławnyj efir. Pierwszym pytaniem badawczym było w jaki sposób białoruska telewizja państwowa funkcjonowała w latach 2019–2020, z uwzględnieniem zarówno białoruskiej kontroli państwowej, jak i obecności Federacji Rosyjskiej w białoruskim polu medialnym. Opisałam uwarunkowania strukturalne pracy białoruskiej telewizji publicznej między innymi system zezwoleń na nadawanie oraz faktyczne zachwianie konkurencji kanałów telewizyjnych w kraju. Skala obecności Federacji Rosyjskiej została przedstawiona poprzez analizę układów ramowych dziewięciu stacji telewizyjnych stanowiących tak zwany pakiet obowiązkowy, dostarczany przez wszystkich operatorów telewizji naziemnej i kablowej. W ofercie programowej analizowanych stacji przeważały audycje produkcji rosyjskiej. W rozprawie rozważałam, w jaki sposób wprowadzona na początku lat dwutysięcznych ideologia państwowa mogła wpływać na przekaz białoruskiej telewizji publicznej: czy i jakie ramy ideologiczne są obecne w przekazie transmitowanych (na przykładzie kanału Biełaruś 1)? Posługując się teorią framingu, przeanalizowałam cztery podręczniki do przedmiotu „Podstawy ideologii państwa białoruskiego” różnych autorów, wyodrębniając ramy ideologiczne. W analizie telewizji kluczowy jest nadawany przekaz, dlatego w kolejnym etapie badania analizie poddano główną audycję informacyjną kanału Biełaruś 1 – Gławnyj efir. Podczas badania odwoływałam się do teorii agenda-settingu i primingu. W wyniku badania udało się odnaleźć jedenaście z dwunastu wyodrębnionych ram ideologicznych. Ostatnim pytaniem badawczym tej rozprawy było: czy i w jakim stopniu sposób relacjonowania podejmowanych w białoruskiej audycji tematów różni się od przekazu telewizyjnego analogicznego rosyjskiego programu informacyjnego (na podstawie analizy porównawczej białoruskiej audycji Gławnyj efir oraz rosyjskiego programu podsumowującego tydzień Wriemia oraz Tołstoj. Woskresienje (pl. Czas; Tołstoj. Niedziela na kanale Pierwyj). W wyniku analizy porównawczej wykazałam zarówno podobieństwa jak i różnice w przekazie medialnym.

Abstrakt (EN)

The aim of the dissertation is to describe the specifics of the media message and the functioning of the Belarusian state television in 2019–2020 on the example of the Glavny Efir TV program. The first research question was how Belarusian state television operated in 2019–2020, taking into account both Belarusian state control and the presence of the Russian Federation in the Belarusian media field. I described the structural conditions of the work of Belarusian public television, including the broadcasting permit system and the actual disruption of competition among television channels in the country. The scale of the presence of the Russian Federation was presented by analyzing the TV broadcasting schedules of nine television stations constituting the so-called mandatory package, provided by all terrestrial and cable television operators. The programmes offer of the analysed stations was dominated by programmes of Russian production. In the dissertation, was considered how the state ideology introduced in the early 2000s might had influenced the broadcast of Belarusian public television: whether and what ideological frameworks are present in the broadcast messages (on the example of the Belarus 1 channel)? Using the framing theory, I analysed four textbooks on the subject "Foundations of the ideology of the Belarusian state" by various authors, distinguishing the ideological frames. In the analysis of television, the broadcast message is crucial, therefore, in the next stage of the study, the main news programme of the Belarus 1 channel – Glavny Efir – was analysed. During the research, I referred to the theory of agenda-setting and priming. As a result of the research, eleven out of twelve distinguished ideological frames were found. The last research question of this dissertation was whether and to what extent the way of covering the topics in the Belarusian programme differs from the reporting of an analogous Russian news programme (based on a comparative analysis of the Belarusian Glavny Efir and the Russian program summarizing the week news such as Vremya and Tolstoy.Voskresenye (Russian Channel One). As a result of the comparative analysis, I showed both similarities and differences in the media message.

Słowa kluczowe PL
media
Białoruś
ideologia
telewizja
Federacja Rosyjska
Inny tytuł
Broadcasting under double control. Ideology of Belarusian public television in 2019 – 2020
Data obrony
2024-11-19
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty