Artykuł recenzyjny
Brak miniatury
Licencja

CC-BYCC-BY - Uznanie autorstwa
 

Wizerunek kobiety w reklamie. Raport z badań

Uproszczony widok
dc.abstract.plZa podejmowanie decyzji zakupowych odpowiadają głównie kobiety, które stają się przez to kluczową grupą dla reklamodawców. Dotarcie do nich z przekazem wymaga stworzenia właściwego insightu reklamowego oraz atrakcyjnego dla odbiorców wizerunku kobiety. Omawiając kreacje reklam, mówi się zarówno o femvertisingu, upodmiotowieniu kobiet, równości, jak i o stereotypizacji, deprecjonowaniu czy seksizmie. Aby zweryfikować opinie na temat wizerunku kobiet w reklamie, autor przeprowadził analizę komunikacji reklamowej wybranych firm polskich oraz międzynarodowych. Zbadanych zostało 1045 reklam audio-wideo (po 5 kampanii 209 marek). Celem było pokazanie, jakie typy wizerunków kobiecych dominują w reklamie. Zbadanych zostało 10 obszarów, do których należą: atrybuty kobiety, wygląd zewnętrzy, faza cyklu rodzinnego, otoczenie bohaterki, kobiece JA, obietnica, jaką składa marka, emocje bohaterki, relacje z mężczyznami oraz narrator w reklamie. Wyniki analizy pokazały między innymi, że reklamodawcy, widząc rosnące aspiracje kobiet, już nie pokazują ich wyłącznie jako matek, gospodyń czy kochanek. Częściej budują ich siłę wewnętrzną, wyrazistą tożsamość, podmiotowość, samostanowienie i niezależność oraz rozwój osobisty i spełnienie marzeń. Dają przy tym swoim bohaterkom szeroki wachlarz możliwości nie tylko rodzinnych, macierzyńskich czy uczuciowych, lecz także zawodowych, sportowych, majątkowych oraz rozwoju pasji.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.contributor.authorKończak, Jarosław
dc.date.accessioned2024-01-23T07:21:38Z
dc.date.available2024-01-23T07:21:38Z
dc.date.copyright2022-12-30
dc.date.issued2022
dc.date.openaccess360
dc.description.accesstimeAFTER_PUBLICATION
dc.description.financePublikacja bezkosztowa
dc.description.number13
dc.description.versionORIGINAL_AUTHOR
dc.description.volume2
dc.identifier.doi10.4467/25442554.MBK.22.017.17103
dc.identifier.issn2451-1986
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/125125
dc.identifier.weblinkhttps://www.ejournals.eu/MBK/2-2022/art/22724/
dc.languagepol
dc.pbn.affiliationsocial communication and media studies
dc.relation.ispartofMedia - Business - Culture. Journalism and social communication
dc.relation.pages89-106
dc.rightsCC-BY
dc.sciencecloudnosend
dc.subject.plreklama, stereotyp, kobieta, wizerunek, femvertising.
dc.titleWizerunek kobiety w reklamie. Raport z badań
dc.typeReviewArticle
dspace.entity.typePublication