Licencja
„Marketing na rynku kapitałowym - regulacje prawne i praktyki rynkowe”
Abstrakt (PL)
Marketing na rynku kapitałowym stanowi istotny element w działalności firm inwestycyjnych, jednak jego prowadzenie podlega licznym regulacjom prawnym. Celem niniejszej pracy jest analiza norm prawnych oraz wytycznych nadzorczych dotyczących działalności marketingowej na rynku kapitałowym, ze szczególnym uwzględnieniem ich wpływu na praktykę rynkową. W pracy dokonano analizy podstawowych aktów prawnych regulujących marketing na rynku kapitałowym. Przedstawiono również kluczowe ograniczenia dotyczące promocji usług i produktów inwestycyjnych. Wskazano również powody tworzenia ram prawnych dla działań reklamowych. Analiza praktyki rynkowej wskazała sposoby działania firm inwestycyjnych i metod dostosowywania ich strategii marketingowych do obowiązujących regulacji. Wskazano również przykłady działań promocyjnych zgodnych z wymogami prawnymi oraz sytuacje, w których dochodziło do naruszeń przepisów. Omówiono również w jaki sposób firmy inwestycyjne mogą efektywnie łączyć nowoczesne narzędzia marketingowe z dostosowaniem do wymogów prawnych. W ostatniej części pracy wskazano możliwe kierunki rozwoju regulacji w zakresie marketingu na rynku kapitałowym. Wskazano również, że bardzo duże znaczenie odgrywają wytyczne organów nadzoru, jak również oddolne działania regulacyjne. Przeprowadzona analiza potwierdza, że regulacje dotyczące marketingu na rynku kapitałowym są niezbędne do zapewnienia właściwego funkcjonowania rynku kapitałowego. Jednocześnie wskazuje na potrzebę ich dalszego dostosowywania do dynamicznie zmieniającego się rynku oraz wprowadzania nowych technologii, które są wykorzystywane do promocji usług na rynku kapitałowym.
Abstrakt (EN)
Marketing in the capital market is an important element in the activities of investment companies, but its conduct is subject to legal regulations. The purpose of this thesis is to analyze the legal norms and supervisory guidelines for marketing activities in the capital market, with particular attention to their impact on market practice. The thesis analyzes the basic legal acts regulating marketing in the capital market. Key restrictions on the promotion of investment services and products are also presented. The reasons for creating a legal framework for advertising activities were also indicated. The analysis of market practice indicated ways in which investment companies operate and methods of adapting their marketing strategies to the current regulations. Examples of promotional activities in compliance with legal requirements and situations where violations of regulations occurred were also indicated. It was also discussed how investment companies can effectively combine modern marketing tools with adaptation to legal requirements. In the last part of the thesis, possible directions for the development of marketing regulations in the capital market are indicated. It was also pointed out that the guidelines of supervisory authorities, as well as bottom-up regulatory activities, play a very important role. The analysis carried out confirms that regulations on marketing in the capital market are necessary to ensure the proper functioning of the capital market. At the same time, it indicates the need for their further adaptation to the dynamically changing market and the introduction of new technologies that are used to promote services in the capital market.