Praca licencjacka
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Akord kwart-septymowy w twórczości Fryderyka Chopina, jego geneza oraz późniejsze interpretacje

dc.abstract.enThe paper presents the issue of the seven-four chord in the works of Frédéric Chopin in the context of its genesis and interpretation. This genesis, as well as the name of the seven-four chord, have their roots in the 18th-century theory of the thorougbass (basso continuo), which Chopin learned during his education in Warsaw. This chord appears in Chopin's works written from around 1830 onward. The seven-four chord, which has not yet been the subject of separate musicological analyses, in the literature on Chopin's harmony has been associated in meaning with the phenomenon of quartal harmony and placed in the context of functional harmony. The collected views of researchers made it possible to distinguish two interpretations regarding its genesis (referred to as the “folk” and “guitar” hypotheses) and a third, formulated from the perspective of 20th century music. The analysis of the various forms of this chord made it possible to discover regularities in construction concerning its simple and extended forms. Created model, described in the methodological chapter, was used to conduct analyses of selected seven-four chords. In the conclusion of the work, research postulates were proposed.
dc.abstract.plPraca przedstawia zagadnienie akordu kwart-septymowego w twórczości Fryderyka Chopina w kontekście jego genezy i interpretacji. Geneza ta, jak również nazwa akordu kwart-septymowego, mają swoje korzenie w XVIII-wiecznej teorii generałbasu (basso continuo), którą Chopin poznawał w trakcie swojej edukacji w Warszawie. Akord ten pojawia się w utworach Chopina powstających od około 1830 roku. Akord kwart-septymowy, niebędący do tej pory przedmiotem odrębnych analiz muzykologicznych, w literaturze dotyczącej harmoniki Chopina powiązany został znaczeniowo ze zjawiskiem akordyki kwartowej i umieszczony w kontekście harmoniki funkcyjnej. Zebrane poglądy badaczy pozwoliły na wyróżnienie dwóch interpretacji dotyczących jego genezy (określonych jako hipoteza „ludowa” oraz „gitarowa”) oraz trzeciej, formułowanej z perspektywy muzyki XX wieku. Analiza różnych form tego akordu pozwoliła na odkrycie prawidłowości w budowie dotyczących jego prostych i rozbudowanych postaci. Stworzony model, opisany w rozdziale metodologicznym, posłużył do przeprowadzenia analiz wybranych akordów kwart-septymowych. W zakończeniu pracy zaproponowano postulaty badawcze.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentInstytut Muzykologii
dc.contributor.authorKuryłek, Krzysztof
dc.date.accessioned2025-01-09T12:49:48Z
dc.date.available2025-01-09T12:49:48Z
dc.date.defence2024-09-25
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-09-20
dc.description.promoterNaliwajek, Katarzyna
dc.description.promoterChwiłek, Agnieszka
dc.description.reviewerNaliwajek, Katarzyna
dc.description.reviewerGórny, Tomasz
dc.description.reviewerChwiłek, Agnieszka
dc.identifier.apd236745
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/165161
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.enFrédéric Chopin
dc.subject.enthorougbass
dc.subject.enbasso continuo
dc.subject.enquartal harmony
dc.subject.enChopin's harmony
dc.subject.encounterpoint
dc.subject.enseven-four chord
dc.subject.enharmony
dc.subject.plFryderyk Chopin
dc.subject.plgenerałbas
dc.subject.plbasso continuo
dc.subject.plharmonika kwartowa
dc.subject.plharmonika Chopina
dc.subject.plkontrapunkt
dc.subject.plakord kwart-septymowy
dc.subject.plharmonia
dc.titleAkord kwart-septymowy w twórczości Fryderyka Chopina, jego geneza oraz późniejsze interpretacje
dc.title.alternativeThe seven-four chord in the works of Frédéric Chopin, its origins and later interpretations.
dc.typeBachelorThesis
dspace.entity.typePublication